Se enkelt indlæg
Gammel 18-05-2019, 10:55   #492
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Har lægerne et medansvar ?

Emne: Frasigelse af patient
Lidt om lægernes ansvar samt Lægeforeningens etiske principper.

Min nye læge, som jeg lige har fået efter min gamle fik kræft og måtte stoppe efter 23 år, ønsker nu ikke mere at have mig som patient.

Han skriver:
-------------------------
Emne: Frasigelse af patient
##DKALDialogtraad=2019A05A13A08B49B44B438493##

Kære CSU
På grand af samarbejdsvanskeligheder kan vi ikke længere have patient: 060564-xxxx Kim Osbøll Tilknyttet vores klinik.

Den gensidige tillid der kræves for at varetage hans helbredsmæssige interesser er ikke til stede.

Vil i kvittere for modtagelsen af denne mail, da jeg gerne vil sikre den er røget det rette sted hen.

Mvh Morten Ebbesen
Lægerne Ebbesen og Bechsøfft
ydnr 005762

-------------------------
Det blot fordi jeg bad ham mundtligt og skriftligt om at skrive det jeg fortalte i konsultationen i journalen, og ikke omformulere det eller skrive det tvetydigt.

Jeg kan igen, dokumentere det med lydoptagelser og efterfølgende lægejournaler.

Dybt frustrerende. Manden sidder med jeg ved ikke hvor mange syge borgere der kommer fast nede på Jobcenter Lærkevej JKI - Center for Jobindsats. og laver LÆ 125 mm så det basker.

Er nu i gang med en Anke og en klage over denne inkompetente læge.

Lægeforeningens 27 etiske principper
Kilde: https://www.laeger.dk/laegeforeninge...ske-principper

Patientrettet ansvar
1. Lægen skal fremme sundhed og livskvalitet hos sin patient.

2. Lægen skal respektere sin patients værdighed og personlige integritet samt arbejde for et system, der sikrer dette.

3. Lægen skal indleve sig i patientens situation og i sin behandling tage udgangspunkt i patientens ønsker og værdier.

4. Lægen skal anse alle patienter som ligeværdige og undgå forskelsbehandling, som ikke er fagligt begrundet.

5. Lægen skal tage ansvar for sin patient og handle med omhu og samvittighedsfuldhed.

6. Lægens handlinger og ytringer skal bygge på lægevidenskabelig viden og erfaring. Hvis lægens handlinger eller ytringer adskiller sig fra den faglige konsensus, så skal lægen gøre patienten og andre relevante parter tydeligt opmærksom på dette.

7. Lægen skal respektere patientens ret til selvbestemmelse. Frivilligt, informeret samtykke skal være udgangspunktet for behandling.

8. Lægen skal sikre, at patienten har tilstrækkelig information og forståelse til at kunne udøve selvbestemmelse ud fra sine egne ønsker og værdier. Hvis patienten frabeder sig information, skal lægen respektere dette.

9. I overensstemmelse med patientens interesse og ønsker skal lægen inddrage og samarbejde med pårørende.

10. Hvis patienten ikke, eller i begrænset omfang, er i stand til at udøve selvbestemmelse, så skal lægen så vidt muligt inddrage patientens ønsker og værdier og handle til patientens bedste.

11. Lægen skal respektere patientens ret til fortrolighed og privatliv. Lægen har tavshedspligt og må kun dele sundhedsmæssig eller anden privat information om patienten, hvis det er nødvendigt for patientens konkrete behandlingsforløb, eller patienten har givet sit samtykke til deling, eller hvis loven giver mulighed for eller forpligter lægen hertil. Lægen må aldrig dele mere information om patienten, end det relevante behov påkræver.

12. Lægen skal føre journal for at dokumentere behandlingen samt for at sikre kommunikation og sammenhæng i behandlingen.

13. Lægen skal yde lægehjælp i situationer, hvor der er akut behov.

14. Lægen må aldrig bruge sin rolle til at udnytte en patient.

15. Lægen må aldrig handle med hensigt om at forårsage patientens død eller medvirke til patientens selvmord.

16. Lægen må aldrig billige, deltage i eller på anden måde muliggøre tortur eller anden grusom eller nedværdigende behandling.

Kollegialt ansvar
17. Lægen skal i sine handlinger og ytringer fremme den gode lægekultur, herunder respektfuld inter-kollegial kommunikation. Lægen skal understøtte tilliden til sine kolleger og undlade at kritisere sine kolleger over for patienten.

18. Lægen skal anerkende sin videns og sine kompetencers begrænsninger og inddrage kolleger, når der er behov for det.

19. Lægen skal fremme læring gennem åbenhed om fejl og utilsigtede hændelser.

20. Hvis lægen finder, at en kollegas handlinger eller forfatning truer patientsikkerheden, så skal lægen afhjælpe problemet ved at gå i dialog med kollegaen. Om nødvendigt skal lægen inddrage den lokale ledelse og relevante myndigheder. I sådanne tilfælde bør lægen almindeligvis forinden orientere vedkommende kollega.

?Samfundsansvar
21. Lægen skal bidrage til sundhed i samfundet og anvende sundhedsressourcer hensigtsmæssigt.
Hvis lægen bliver opmærksom på uhensigtsmæssige forhold, bør lægen gøre opmærksom på dette.

22. Lægen skal kende og respektere love, regler og retningslinjer, som er relevante for lægens arbejde. Hvis de er uhensigtsmæssige, bør lægen gøre opmærksom på dette.

23. Lægen skal bevare sin uafhængighed og kommunikere åbent om situationer, hvor lægens personlige værdier eller interesser kunne influere lægens dømmekraft. Lægen må ikke i sin lægerolle reklamere for lægemidler eller varer, der angives at have helbredende eller forebyggende virkning.

24. Lægen skal i sine forskningsaktiviteter udøve god klinisk praksis og respektere principperne i Helsinki-erklæringen.

Ansvar over for sig selv
25. Lægen bør undgå at behandle sig selv eller sine nærmeste for alvorlige helbredsproblemer.

26. Lægen skal værne om sin evne til at varetage lægerollen og søge hjælp, hvis denne trues af fysiske eller psykiske helbredsproblemer.

27. Lægen skal vedligeholde og opdatere sin lægefaglige viden og kompetencer.

Lægerne skal fandme også følge loven og Lægeforeningens 27 etiske principper

Lovkrav:
- Sundhedsloven Gældende
- Vejledning om aktindsigt Gældende
- https://www.sundhed.dk/borger/patien...atientjournal/
- Databeskyttelsesloven nr. 502 af 23/05/2018, jf. bilag 1 Forordningens artikel 16
- Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners patientjournaler
- Journalføringsbekendtgørelsens §14.
- Styrelsen for Patientklager

Næste blive min Anke og klage.

Kio er ikke logget ind   Besvar med citat