Se enkelt indlæg
Gammel 01-07-2020, 10:13   #207
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Erstatning på grund af sagsbehandlingen!

Sociale Rettigheder v/Jurist & Lektor, cand.jur Louise Schelde Frederiksen

https://www.facebook.com/socialerett...type=3&theater

ERSTATNING PÅ GRUND AF SAGSBEHANDLINGEN!

De 3 børnefamilier på Fanø, som jeg også tidligere har skrevet om her på siden, har nu fået erstatning af kommunen.

På grund af den iværksatte sagsbehandling, som både børn og voksne i disse 3 familier har været udsat for, har kommunalbestyrelsen besluttet at godkende en erstatning. Familierne har således modtaget en kompensation på det foreliggende grundlag, som samtidig betyder, at de ikke skal bruge kræfter på en retssag.

Det er historisk og ikke normal procedure. Til gengæld fortæller det noget om, hvor grov sagsbehandlingen i virkeligheden har været og hvad familierne grundløst har været udsat for.

Velfærdschefen og flere medarbejdere er nu afskediget. Da øverste ansvarlige i kommunen, borgmesteren og kommunaldirektøren, blev bekendt med den aktiverede sagsbehandling uden lovhjemmel, greb de ind. Hvilket de har pligt til, men tak alligevel skal det lyde fra både familierne og mig. Også til kommunalbestyrelsen, som efterfølgende har støttet op.

I efteråret 2019 kontaktede de 3 familier mig med et råb om hjælp. Af principielle og ikke mindst menneskelige årsager lovede jeg en vurdering og juridisk støtte.

Efter gennemgang med konstatering af alvorlige sagsbehandlingsfejl både efter servicelovens regler og brud på forvaltningsloven blev revisionsvirksomheden, BDO, anmodet om at udarbejde en ekstern rapport. Denne bekræftede sagsbehandling uden lovhjemmel og påpegede handlinger, som ikke hører hjemme i en forvaltningsmyndighed.

De 3 familier står nu tilbage med oplevelser om, at deres børn er blevet trukket ud i en skov af socialrådgivere, har fået stillet spørgsmål om perversiteter som ingen børn på 3 og 4 år skal forholde sig til, er blevet meldt til politiet uden belæg og har fået indsigt i hvordan medarbejderne havde udarbejdet underretninger på andre fagpersoners vegne.

Børnesager der aldrig skulle have været børnesager, men som med magtens muligheder desværre blev en realitet for 3 uskyldige familier.

I forlængelse af disse sager har de berørte familier rejst en kritik af fagområdet. Noget vi i fællesskab bør kunne drøfte sagligt samtidig med, at vi tager afstand fra uhyrlighederne, som foreligger dokumenteret.

Desværre har flere fagpersoner benyttet lejligheden til at gøre alvorlighederne på børneområdet til et ressourcemæssigt spørgsmål. Det er et skidt udgangspunkt for den faglige stolthed, når man vælger så skævt.

At nogle socialrådgivere er overbelastede med for mange sager på børneområdet er et faktum, som der i den grad bør arbejdes med på landsplan. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at det ikke var problemstillingen på Fanø. Men noget der var langt mere alvorligt.

Det gør mig ualmindelig trist, at en regionsformand og en næstformand i Dansk socialrådgiverforening bruger de 3 familier som skydeskive og politisk agenda uden sporing af beklagelse på fagets vegne.

Inden jeg tog 5 år på det juridiske fakultet og blev jurist, er jeg oprindelig uddannet socialrådgiver. Og lad mig slå fast. På Socialrådgiveruddannelsen lærer man ikke at behandle mennesker dårligt eller omgås loven. Man lærer, hvad det vil sige at være en dygtig embedsmand og samtidig yde kvalificeret rådgivning og service til borgerne. Man lærer endvidere at erkende fejl og mangler ud fra god forvaltningsskik og med forvaltningsloven som grundfundament.

Jeg vil gerne sige undskyld på fagets vegne. Ingen familier skal udsættes for det de 3 børnefamilier på Fanø har været udsat for af medarbejdere i en børne- og familieafdeling. Vi skal tale fagligheden op, men det gør vi ikke ved at forsvare sådanne handlinger, men derimod ved at samarbejde med borgerne, med familier, ud fra gældende ret og menneskelig sagsbehandling.

Tak til de mange fagpersoner, som har fremsendt støtte og positive bemærkninger til familierne. Og tak til Fanø Kommunes borgmester, kommunalbestyrelse og kommunaldirektør for at vise handling og respekt.

3 familier står klar til at bidrage med forslag til løsningsmodeller på børneområdet i fremtiden. De har inviteret fagligheder på kaffe, hvilket jeg håber man tager imod.

- Louise Schelde Frederiksen


Hilsen Peter og tak til Louise Schelde Frederiksen og de berørte familier
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat