Se enkelt indlæg
Gammel 30-01-2018, 23:02   #29
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Så har jeg nået det punkt i mit cannabis-olie-forsøg hvor jeg , midlertidigt har opgivet jeg har absolut ingen effekt af cbd olien , selvom jeg er på en stor dosis.

OG så har jeg researchet mig frem til at der jo lige er det der med kørsel med cbd olie i blodet. Og her har jeg brug for jeres hjælp.............

efter hvad jeg kan forstå så har vi i Danmark 0 tolorance over for thc i blodet. og alle de firmaer jeg har fundet cbd olie hos, de påstår at de har maks. 0,2 % thc som restprodukt i deres olie, men i min research forstår jeg det sådan at så er det noget af en risiko at indtage olien, hvis man bliver stoppet og har en rest thc i blodet, selvom man på ingen måde føler sig påvirket af olien. det kan jo, ifølge min tolkning, spores flere dage efter man har indtaget det.

så kære k10ère er der nogen derude som kan dokumentere at jeg tager fejl?

altså hvis jeg bliver taget med denne mikroskopiske rest i blodet, som jeg tolker 0,2 % er, mister jeg så mit kørerkort?

jeg er 100 % afhængig af mit kørerkort da jeg ellers er HELT afskåret fra omverdnen.

er der evt. nogen af jer som kender eksempler på nogen som er kommet i problemer pga olien, altså om de er blevet testet positive hvis de er blevet stoppet i en færdselskontrol, selv om det kun er cbd olie de har taget ?

jeg ville egentlig have fortsat forsøget i håb om at olien på et tidspunkt begyndte at virke men angsten for mit kørerkort overskygger ligenu alt.

øv

vh sortepigen
Sortepigen hvis du har kroniske smerter har du mulighed for at få udskrevet cannabis via en smerte læge desværre er der vildt mange læger der ikke vil udskrive det dig, og desværre ser vi at mange læger der vil er privat praktiserende og at hvis du har et par tusind eller tre at smide efter dem så kan du få en recept på det, jeg har brugt cannabis i 6 år nu for smerter, jeg bruger dog THCa som vi selv laver, men det har virket fortrinligt på mig, du skal være opmærksom på at det CBD du køber på nettet er fra industrihamp og at industrihamp er en sindsyg god katalysator for ureneheder og du dermed risikere både pesticider og tungmetaller samt andet godt fra jord og traktor ..

Hvis man gerne vil have gjort noget ved smerte er det THC man skal gå efter, og her skal du igen være obs på at loven er lavet om sådan at du med recept og efter en test ved din læge ikke bare får taget dit kørekort..

Der er stadig 0 tolerance med thc i blodet , men strafferammen er lavet om, sådan at dit køre kort ikke ryger med det samme, jeg finder lige grænsen for det til dig og lægger det i den anden tråd der er lavet ..

Vi har i vores gruppe oversat en masse information til dansk og jeg skal se om jeg kan finde en måde at få det delt på evt lagt det over på en hjemmeside, men det kommer lige til at tage lidt tid ..

Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
vanviddet og forvirringen er stadig total

jeg besluttede at spørge lægemiddelstyrelsen vedr. problematikken med at der eksistere to vejledninger mht. om man må kører bil med lovlig cannabis i blodet, eller man ikke må.

og ros til lægemiddelstyrelsen for et hurtigt og ærligt svar, jeg kopiere svaret ind her....................

"Jeg kan godt forstå din forvirring over at vejledningerne ikke synes at understøtte hinanden fuldstændigt, men jeg kan desværre ikke give dig et enkelt svar på hvorfor det er blevet sådan, og hvornår der opstår en mere klar konsensus myndighederne imellem.



For vejledning omkring færdselslovens bestemmelser vedr. cannabis må vi henvise til Transport-, Bygnings-, og Boligministeriet.



For uddybning af vejledningen fra Styrelsen for Patientsikkerhed henviser vi til Styrelsen for Patientsikkerhed."

og hvad skal man så liiiiiige regne med spørger jeg bare ???????

ps spurgte lige om et tillægsspørgsmål, nemlig om vi som borgere så kan risikere at miste vores kørerkort på et forkert grundlag, grundet forskellige vejledninger, og svaret kom prompte fra lægemiddelstyrelsen det kommer her ............................

"Det er færdselsloven som politiet håndhæver i forhold til Cannabis og trafik.



Styrelsen for Patientsikkerhed har lavet en vejledning til læger, hvori de anbefaler at lægen anmelder et kørselsforbud hvis de ordinerer medicinsk cannabis til en borger med kørekort.



Hvis din læge ordinerer medicinsk cannabis til dig, og mener at du ikke bør køre bil under behandlingen, vil du få klar besked af din læge. Vejledningen til lægerne er en vejledning, og ikke en facitliste."

............det blev jeg ikke frygtelig meget klogere af

Jeg har stillet det spørgsmålet både til en advokat (som har denne side )

https://www.bbfadvokater.dk/news/da/...sh-k%C3%B8rsel

Og fra dem fik jeg følgende svar (du får lige spørgsmålet med )


sidder i en meget livlig debat med andre bruger af cannabis der fastholder at tolkningen på jeres hjemmeside http://www.bbfadvokater.dk/news/da/s...sh-k%C3%B8rsel er forkert og at der stadig er nul tolerance hvis man køre med THC i blodet da det ifølge loven kun gælder for folk med recept.

Og dermed ikke alle dem der bruger cannabis rekreativt eller medicinsk uden recept.



De henholder sig til loven hvori det fremgår at



1.§ 54, stk. 1, affattes således:

»Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, hvis blod under eller efter kørslen indeholder

1) bevidsthedspåvirkende stoffer, som efter regler fastsat af transport-, bygnings- og boligministeren er klassificeret som farlige for færdselssikkerheden, og som ikke er indtaget i henhold til en lovlig recept, jf. dog nr. 2 og 4,

2) tetrahydrocannabinol (THC) i et sådant omfang, at indholdet i blodet overstiger 0,001 mg THC pr. kilogram blod, og som ikke er indtaget i henhold til en lovlig recept,

3) stoffer, der er omfattet af nr. 1, og som den pågældende har indtaget i henhold til en lovlig recept, hvis indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med recepten, eller

4) tetrahydrocannabinol (THC), som den pågældende har indtaget i henhold til en lovlig recept, hvis indtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med recepten.«





Jeg for min del kan godt ser forvirringen da det godt kan se ud som om det kun gælder for folk med recept, hvis dette er aktuelt så vil mange mennesker køre rundt under falske præmisser lige som mange advokater vejleder forkert (inkl jeres hjemmeside som har været med til at skabe debatten)



Jeg læser det dog som hvis man overstiger 0,001 mg THC og man ikke har det udskrevet på recept så kommer straffen, er det muligt at få jeres kommentar til dette evt en forklaring da netop jeres hjemmeside bruges mange steder på nettet til på en nem måde at forklare hvordan den nye lov virker..

For viser det sig at man KUN må have Cannabis i blodet hvis det er udskrevet på recept så har vi i DK stadig en 0 tolerance og en del vejleding skal laves om.



Jeg håber at i kan svare mig kort og forståligt så mange mennesker kan komme ud af uvisheden



MVH

Svaret var

Kære Heidi



Tak for din mail. Jeg kan godt forstå forvirringen.

De nye regler vedrører rent faktisk hash-kørsel UDEN recept. Reglerne skal læses således, at de netop gælder for personer, som ikke har indtaget THC i henhold til lovlig recept.



De nye regler er vedtaget, men endnu ikke sat i kraft. Dette skyldes, at politiet rent teknisk ikke er klar til de nye regler.

Alle sager om hash-kørsel har været sat i bero siden d. 31.8.16 og afventer de nye reglers ikrafttræden.



Besiddelse, overdragelse og forbrug af hash er stadig ulovligt efter lov om euforiserende stoffer. De nye regler om hash-kørsel regulerer alene spørgsmålet om, hvorvidt THC tillige er en overtrædelse af Færdselsloven.



Håber, at jeg hermed har besvaret dine spørgsmål 😊



Med venlig hilsen

Annette With Sørensen
Advokat (L) Partner

Telefon: 88 77 88 77

E-mail: [email protected]


Til ministeriet stillede jeg også spørgsmålet og derfra kom der dette svar


Kære Heidi

Tak for din henvendelse af 22. oktober 2017. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal beklage, at det ikke har være muligt at besvare din henvendelse tidligere.

Ministeriet kan oplyse, at du har forstået færdselslovens § 54, stk. 1, nr. 2, korrekt. De nye regler for kørsel i THC påvirket tilstand i lov nr. 695 af 8. juni 2017 ændrer ikke på de materielle regler om kørsel i THC-påvirket tilstand, herunder på den såkaldte bagatelgrænse. Der gælder således fortsat en bagatelgrænse på 0,001 mg THC pr. kg blod, hvis man ikke har indtaget stoffet i henhold til og i overensstemmelse med en lovlig recept. Er stoffet derimod indtaget i henhold til og i overensstemmelse med en lovlig recept, er føreren omfattet af det såkaldte "førerevnekriterie" i § 54, stk. 2, hvor der ikke gælder en bagatelgrænse, men hvor der derimod foretages en konkret og individuel vurdering af den pågældendes evne til at føre bil. Reglerne var også på den måde, før ændringen i lov nr. 695 af 8. juni 2017.

Lovændringen indebærer derimod en ændring af sanktionerne for kørsel i THC-påvirket tilstand, hvorefter sanktionerne gradueres afhængig af, hvor stor mængden af THC har været i blodet.

Ministeriet kan afslutningsvist oplyse, at loven er blevet sat i kraft den 15. december 2017.

Venlig hilsen

Ulla Østergaard
Chefkonsulent

Transport- og Bygningsministeriet
Ministry of Transport and Building
Færdselskontoret


Det vil sige at der stadig er en 0 grænse MEN at sanktionerne er lavet om sådan at man ikke mister sit kørekort med det samme..

Nu er reglerne som følger

vis indholdet ligger i niveau over 0,001 til 0,003 vil man de første 3 gange få et klip i kørekortet. Man vil endvidere få en bøde svarende til ½ måneds nettoløn.

Hvis indholdet ligger i niveau over 0,003 til 0,009 vil man første gang få en betinget frakendelse af førerretten og efterfølgende gange en ubetinget frakendelse. Man vil blive straffet med en bøde svarende til 1 måneds nettoløn første gang og med fængselsstraf efterfølgende gange.

Hvis indholdet ligger over 0,009 mister man førerretten. Man vil endvidere få en bøde første gang og derefter fængselsstraf.

Dette hjælper dog ikke meget, da hver menneske optager og udskiller individuelt, så en kan ryge en joint dagen før og slippe igennem en anden kan tage thc infusion i små doser og blive taget...
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat