Se enkelt indlæg
Gammel 24-02-2012, 05:19   #7
brituiz
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2012
Lokation: Hørsholm
Indlæg: 15
Blog Indlæg: 6
Styrke: 13
brituiz er ny på vejen
[B][I]Implicitte antagelser ved og forudsætninger for anvendelsen af begrebet somatisering

1) begrebet somatisering antyder, at der ikke findes en organisk årsag for den fysiske klage

2) at årsagen “derfor” må være psykisk, fx fortrængte konflikter, svaghed i personlighedsstrukturen eller uhensigtsmæssige copingmekanismer

3) at de psykiske problemer “forvandles” til fysiske klager, eller at de “udtrykkes” gennem kroppen

4) at disse fysiske klager ofte medfører psykosociale fordele for patienten

5) at patienten ikke har indsigt i sin egen psykologiske problematik

6) at der følgelig er uenighed mellem læge og patient vedrørende sygdommens beskaffenhed

7) at det er lægen, der har ret

8) at patienten bliver ved med at klage til trods for negative fund og lægelig forsikring om, at symptomerne ikke har nogen fysisk årsag

9) at symptomerne ikke kan behandles i medicinsk regi, fordi der ikke er tale om en somatisk sygdom, men om en psykisk afvigelse

Disse mere eller mindre uudtalte formodninger, der knytter sig til somatiseringsbegrebet kan betragtes som en konsekvens af de to filosofiske problemer:

• en radikalt men uartikuleret adskillelse mellem kropslige og psykologiske fænomener
• og en forenklet opfattelse af årsagsammenhængskæder i sundhed og sygdom.

Resultatet er et uigennemsigtigt og flertydigt begreb baseret på en diagnose, der hverken kan bekræftes eller afkræftes.


Dette er nogle af de ting du vil opdage, Alice vil bruge, hvis du skal ind til hende.
Og vær opmærksom på hvem der har henvist dig. Det kan godt være en du har været hos, som rent faktisk arbejder sammen med Alice. Har undersøgt det har været sådan i mit tilfælde.
Har lige været hos hende, ikke min kop te.
Optag samtale hvis det er muligt. Er ked af jeg ikke gjorde det.
Hun skriver hvad der passer hende. Havde følelsen af, at jeg havde hjulpet hende, med hendes problemer, måske jeg havde det, for nu skal jeg på Liaisonklinikken(måske).;o)
Som en eller flere skriver så vi bare forsøgsdyr i Liaison sammenhæng.
brituiz er ikke logget ind   Besvar med citat