Se enkelt indlæg
Gammel 13-11-2020, 09:48   #228
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Farlig kemi: Rekordstor erstatning til lungesyg

https://fagbladet3f.dk/artikel/rekor...-fra-sky-light

Lungesyge Per Andersen får hidtil største godtgørelse fra Afskedigelsesnævnet http://www.arbejdsretten.dk/generelt...vnet/2020.aspx efter at være blevet udsat for farlig kemi på omstridt plastvirksomhed. 3F har rejst nye erstatningssager.

Plastvirksomheden Sky-Light i Varde skal til lommerne oven på fyringen af Per Andersen, der har arbejdet som elektriker på fabrikken, hvor han blev udsat for farlig kemi.

Og det er en rekordstor godtgørelse, som virksomheden skal punge ud med. Hele 38 ugers løn får den tidligere ansatte. Det er et højere beløb end den hidtil største godtgørelse, der er givet i Afskedigelsesnævnet.

- Jeg er godt tilfreds med at have fået erstatningen. Men det var virkelig træls at blive fyret. Jeg var glad for mit arbejde og havde mange gode kolleger, siger 50-årige Per Andersen, der var ansat i 27 år hos Sky-Light.

Farlig kemi i årevis
I 2019 afslørede Fagbladet 3F og Avisen Danmark, at ansatte hos Sky-Light i Varde er blevet alvorligt syge af at arbejde med farlig kemi.

Mindst otte har fået alvorlig astma, og indtil videre har syv fået anerkendt sygdommen som arbejdsskade.

De er blevet eksponeret for kemikaliet PMDA, som virksomheden brugte i perioden 2009-2017. Ansatte fortæller, at de ikke er blevet instrueret i, hvordan de skulle arbejde med det farlige stof. Ifølge Arbejdstilsynet har der heller ikke været styr på de lovpligtige sikkerhedsdatablade.

Officielt stoppede virksomheden med at bruge PMDA i slutningen af 2017. Men i april 2020 blev en ansat igen ramt af samme symptomer som ved eksponering for PMDA.

Frygter iltmaske
Per Andersen har stadig store problemer med helbredet efter at have været i nærkontakt med det farlige stof.

- Jeg er træt, når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg skal ligge på sofaen og går i seng klokken ni. Jeg kan godt mærke, at lungerne ikke kan så meget som tidligere, siger Per Andersen, der har fået anerkendt sin astma som en arbejdsskade og tilkendt en méngrad på 10 procent.

- Kan jeg komme til at løbe med mine børnebørn på plænen engang, eller kommer jeg til at sidde i en stol med iltmaske? spørger Per Andersen.

Skal erkende ansvar
Per Andersen blev fyret i forbindelse med, at Dansk El-forbund havde lagt en erstatningssag an.

Det mener formand for 3F Varde-Billund, Villy Nielsen, er dybt kritisabelt:

- Det viser desværre bare, at Sky-Light stadig ikke har forstået, at medarbejderne er deres vigtigste aktiv, siger han.

3F kører i forvejen sag for en anden tidligere ansat, Alex Vejlgaard Hansen. Den afventer for tiden en udtalelse fra Retslægerådet.

For nylig er der rejst erstatningssager for to andre tidligere 3F'ere på fabrikken.

- Sky-Light har ikke haft styr på sikkerheden. De skal erkende deres ansvar og sørge for, at de ansatte får oprejsning, siger Villy Nielsen, der forventer, at endnu flere erstatningssager er på vej.

Nyt job
Per Andersen er kommet videre i nyt job hos Fibervisions i Varde. Han afventer fortsat en afgørelse i sin erstatningssag.

Administrerende direktør hos Sky-Light, Søren Kjær Larsen, har ingen kommentarer.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat