Se enkelt indlæg
Gammel 31-01-2018, 05:28   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej Vimse...

Du spørger da bare løs her i tråden... Så skal jeg da nok svare på alle dine spårgsmål... altså dem jeg kan svare på

Jeg kan starte med at svare på det med at miste pensionstillægget der forvirrer dig... Nej du får hele din pension med og mister ikke noget hvis du flytter til EU lande... og... Uanset hvor du flytter hen i EU er din pension stadig beskattet i DK... Så det beløb du får udbetalt nu er også det beløb du har til rådighed efter du er flyttet...

Sproget... bulgarsk er et svært sprog at lære... jeg har boet her i næsten 10 år... jeg kan klare mig... men er ikke specielt god til sproget og tager da stadig tolk med hvis der er noget specielt... men er ikke et problem... Jeg er egentligt ikke så integreret i det bulgarske... Der bor nogen danskere og en del englændere i området og er mest dem der er min omgangskreds... Det med integration går man ikke så højt op i her i BG som man gør i DK.... men hvis man vil kende bulgarere er det ikke noget problem... Det er venlige og søde mennesker også hvis man er udlænding...

Fedt... he he... ja hvad er fedt
Det er egentligt svært at sige i et svar...
Men kort... Jeg startede med at købe mit hus...175.000kr altså har jeg ingen husleje... skal man leje en lejlighed er det forskelligt efter hvad område man vælger at bo i....men 1000 kr. og opefter vil være et bud...

Jeg har så også købt en ferielejlighed ved sortehavet mens jeg har været her...af opsparede midler

Varme- strøm... 250kr. om måneden om sommeren... 500kr om vinteren...
vand til husholdning 35kr mdr... drikkevand købes i 10 liter dunke til 7 kr.

Jeg har 2 biler...for hver... forsikring kun ansvar... 600kr. om året... skat 100kr....vejskat-vignette 375kr...

Det er jo egentligt de største udgifter vi har i DK som her er besvaret... resten er jo lidt individuelt hvor meget man bruger... men der er penge til det hele hvis man bor i BG


....

Jeg så lige et par spårgsmål mere...

Når du flytter så har du et halvt års tid hvor du bare skal ha dit blå sygesikringsbevis med... Det er først når du skal have opholdstilladelse at du skal tænke på at have ordnet det med sygesikring... Man skal bare tage det helt stille og roligt...Der er ikke noget dramatisk ved at flytte til BG



...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat