Se enkelt indlæg
Gammel 10-06-2008, 12:06   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg sætter lige noget af det ind her
Citat:
Hvem er berettiget til at få kosttilskud

Kosttilskud bevilges kun efter ansøgning. Hvis du skønner, at du er berettiget i henhold til nedenstående regler, kan du rette henvendelse til din lokale socialforvaltning.

Børn og unge under 18 år:
Ifølge § 41 (§ 28 før 1. januar 2007) i lov om social service kan personer, der i hjemmet forsørger et barn med diabetes, få de nødvendige merudgifter ved forsørgelsen, herunder merudgifter til diæt, indregnet i merudgiftsydelsen.

Voksne:
Servicelovens §100 (§ 84 før 1. januar 2007) handler om den handicapkompenserende ydelse, der kan søges til dækning af de merudgifter, der følger af at have diabetes.

*
du er mellem 18 og 65 år
*
du har insulinkrævende diabetes eller betydelig nedsat funktionsevne og behov for hjælp
*
dine samlede merudgifter er på mere end 500 kr. om måneden

Hjælpen er ikke afhængig af dine økonomiske forhold.

Pensionister med pension tilkendt før 1. januar 2003 kan ikke søge hjælp efter § 100 (§ 84 før 1. januar 2007).


En anden mulighed er § 82 i lov om aktiv socialpolitik, hvor man som diabetiker kan søge om dækning af ekstraudgifterne til bl.a diæt, hvis man er i økonomisk trang.

Pensionister:

Pensionister kan ifølge Pensionslovens § 17 (personligt tillæg) søge om at få dækket merudgifterne til diæt. Der vil i hvert tilfælde ske en økonomisk, rimeligheds- og nødvendighedsvurdering. Tildeling af personligt tillæg er afhængig af formue, samt indtægter udover pensionen. Der kan fx være tale om renteindtægter, arbejdsindtægter samt tjenestemandspension.

For visse persongrupper skal der altså foreligge en trangssituation, før der kan ydes kosttilskud. Kommunens socialforvaltning vil på baggrund af en samlet vurdering af familieforholdene, familiens økonomiske situation, samt størrelsen af ekstraudgifterne skønne, om man er berettiget til støtte.
Som jeg læser det så er det nok mere §82 diabetes 2 skal søge efter også er det indtægtsbestemt ..

Men det kan aldrig skade at søge økonomisk hjælp efter både §82 og 100 det værste der kan ske er at man får nej...

i og for sig er det jo lidt ulogisk, at man med dibaets 2 ikke også er selvskrevet til tilskud, da man jo hele tiden høre at netop 2 er livstils bestemt og med de fødevare priser der er så er det sgi ikke nemt at spise sundt og varieret ..

Og ser man så på hvor mange med diabets 2 der har andre sygdomme også så er det ikke kun svært at få råd men også svært at få det lavet...

Og kors jeg ved hvad jeg snakker om he he ...

Jeg har en datter der har været overvægtig på grund af sygdom hele sit liv , og vi har altid skulle følge en diæt, det er træls kedeligt dyrt og besværligt ..

Nu er det endelig ved at gå fremad for hende (hun er noget nær normalvægtig i dag) men så var jeg lige på hospitalet og giiisp havde selv taget 15kg på , på under et år (pga at man spiser som man plejer men ikke kan motionere som man plejer ) så det var lige en øjenåbner (har selv været på diæt siden) og har da fået smidt de 8 kg igen ..

Men det er sgi dyrt og for mig kræver det jo altså kun at jeg skal tænke mig om med mad og motion (også nye smertestilleden piller så jeg kan komme ud og røre mig uden at være invalideret de næste ti dage )

Men det er sq dyrt (og kedeligt syntes jeg ) at være sund
  Besvar med citat