Se enkelt indlæg
Gammel 20-02-2012, 14:42   #1
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Question Hvad koster førtidspension?

Jeg overhørte en ordveksling mellem nogle offentlige "embedsfolk", hvor der nævntes at en hurtig (ikke forhastet, men medicinsk relevant) tilkendelse af førtidspension var den billigste i administration/sagsbehandlingsomkostninger, mens det længste forløb var horribelt dyrt. De nævnte tal spændte mellem ½ og 5 millioner dkr. pr sag. Inkl. alt, administration, undersøgelser, prøvninger, attester osv, men ikke selve dagpenge til den syge.

Kan man opdrive statistiske oplysninger om, hvor meget koster en administrativ sagsbehandling alt. inkl. undt. dagpenge/kh, i forløbet frem til tilkendelse af førtidspension, fra den første syge(melding)dag, og til pension er tilkendt? Mindste beløb, gennemsnit beløb og højeste beløb.

Det lyder som om det ikke er selve udbetalinger af førtidspensionen, der i virkeligheden koster kassen, men at det er selve systemet der er indrettet til sagsbehandlingen, der koster uhyrlige beløb pr sag.

Jeg skyder på, at mange offentligt ansatte lever i dag af hver "kandidat" til førtidspension. Der er langt flere der lever af førtidspensionen, end der er førtidspensionister.

Indførelsen af disse "særlige forløb" MF bebuder, vil yderligere forøge antallet af mennesker, der lever af sociale klienter og de syge.

Jeg har meget svært ved at se skyggen af besparelser som reformen gerne skulle indbringe. Tværtimod, bliver det en hel del dyrere end det allerede er.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat