Se enkelt indlæg
Gammel 05-01-2018, 23:34   #112
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Blogger: "Funktionelle lidelser" er nedbrydende for borgernes retssikkerhed

https://www.avisen.dk/blogger-funkti...or_398313.aspx

Diagnosekonceptet "funktionelle lidelser" er stærkt nedbrydende for borgernes retssikkerhed i det sociale system, mener blogger Lisbeth Riisager Henriksen.

FORLEDEN SKREV JEG her på Avisen.dk om en ny tendens, ”funktionelle lidelser”, inden for det danske sundhedssystem. Jeg skrev også om, hvordan den tilsyneladende er sammenvævet med social- og beskæftigelsessystemet og med regioners og kommuners økonomiske spareplaner.

Jeg har efterfølgende fået flere henvendelser fra læger, patienter og patientforeninger, som har kommenteret mit indlæg. Nogle har bedt mig præcisere og konkretisere nogle forhold, og andre har venligt tilsendt mig yderligere materiale om de problematikker, som brugen af funktionelle lidelser afføder for patienterne.

Det er altid et privilegium at blive tilbudt ærlig respons og ny viden, og man kan altid blive klogere. Da jeg også ved, at det er meget svært for patientforeninger og andre at komme til orde med kritiske indlæg i de store aviser om deres erfaringer med funktionelle lidelser, føler jeg et særligt ansvar for at præcisere mit første indlæg om sagen samt give konkrete eksempler på, hvad jeg mente. Jeg håber, mit anliggende vil stå mere tydeligt med disse præciseringer.


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat