Se enkelt indlæg
Gammel 18-08-2011, 17:55   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hej Gunvor

Ja hvad synes jeg

Jeg synes der er mulighed for at komme med en masse spørgsmål nu, og bestemt også nogle brølere.....

Har ikke lige overskud til at uddybe en masse nu, så du får lige den mail jeg har sendt til Julie S;
  • Borgmestre har ingen lægefaglig kompetance til at behandle klager over lægelige skøn, og retssikkerheden er derfor problematisk. Jeg kan dårligt forestille mig en borgmester, der diskuterer lægefaglige oversættelser med en lægeuddannet embedsmand. Det nævnte eksempel med at leddegigt medfører øget trætbarhed vil derfor ikke kunne gennemskues af en borgmester, uden lægefaglig uddannelse.
  • Der henvises igen og igen til lovens bestemmelser om lægekonsulenters rolle - men Ombudsmanden siger der ikke er hjemmel i lov til disse?
  • Hvordan kan orienteringsskrivelse hjælpe - den har jo ikke hjemmel i lov?
  • Hvad er det for korrespondance mellem socialministeret og Ombudsmanden fra 2007????
  • Det er OGSÅ problematisk med Det Sociale Nævn - de skriver om sjældne diagnoser at disse er medicinsk omdiskuterede, trods landsdelscentre mv. (dokumentation kan fremsendes). Jeg har således følgende sætning ifm. pensionsafslag fra Det Sociale Nævn "det er velkendt at såvel Ehlers Danlos som Fibromyalgi er medicinsk omdiskuteret"
  • Hvis lægekonsulenten alene er at betegne som almindelig embedsmand, hvorfor så dette ekstra led - der ofte medvirker til forhalelse af sagen?
  • Er der tale om en stafbar handling, når "embedsmanden" (lægekonsulenten) mod bedre vidende negligerer sygdomme, stiller nye osv, idet "embedsmanden" kva sin lægeuddannelse jo HAR viden, der ofte undsiges i sociallægeerklæringerne. Jeg mener der i straffeloven er paragraffer i den henseende?
  • Inger Støjberg siger at lægekonsulenter ikke skal være eksperter i alle sygdomme, men alene oversætte og nogen gange være secoind opinion. Er da et monsterskred - at lægekonsulenter skal være secoind opinion - er det så ikke lægefagligt arbejde???? Hvor står der at lægekonsulentens opgave er at være second opinion?? (siges kl. 10.00.28)
  • Hvordan kan lægekonsulent oversætte en diagnose og dermed funktionsnedsættelse han ikke kender????
  • Inger Støjberg mener, at speciallæger skal oversættes da de åbenbart skulle skrive på latin. Dette er ikke i overensstemmelse med mine lægepapirer, der er på "almindelig dansk". Det vil jo så betyde, at man fremover også skal have tolk med, når man er ved speciallæge??? Kommunen sætter allerede i dag regler for erklæringens udformning, her kunne være krav til sproges også.
  • Der svares ikke på, om vejledningsskrivelse har retsvirkning...
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat