Se enkelt indlæg
Gammel 21-11-2021, 21:48   #66
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.753
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
TV-serie forsøger at afdække fakta bag oxycontin-skandalen

https://sundhedskultur.dk/tv/298-ny-...skandalen.html

STREAMING: Det er ikke fordi, der mangler data og fakta om omfanget af USA’s opioidkrise, men en helt ny TV-serie forsøger nu at fortælle om starten på den amerikanske opioidkrise og de læger og patienter, som er blevet ramte af den.

TV-serien Dopesick er ifølge dens skabere ’den sande historie om, hvordan den farmaceutiske virksomhed Purdue var i centrum af landets nu mangeårige problemer med smertestillende, men afhængighedsskabende receptpligtige opioider fortalt gennem på den ene side erfaringerne fra dem, der blev afhængig af deres oxycontin samt de der på den anden side skabte og markedsførte det samt de efterforskere, som har afdækket præparatets livsfarlige bivirkninger.’

Serien, som er i otte afsnit med dansk premiere 12. november, er i høj grad baseret på den amerikanske journalist Beth Macys gennem årene utallige avisartikler samt hendes bog af samme navn Dopesick om den amerikanske opioidkrise, som betød 72.000 dødsfald på grund af overdoser alene sidste år.

Men tal fortæller ikke altid hele historien, og det ved journalisten Beth Macy så godt som nogen efter at have skrevet om de menneskelige, sociale og økonomiske konsekvenser af opioid-krisen siden dens start for 30 år siden.

I serien møder seerne Sackler familien bag medicinalselskabet Purdues præparat oxycontin, statens embedsmænd som forgæves forsøger at holde Purdue ansvarlig for aggressiv markedsføring, unge misbrugere, ulykkelige forældre, narkohandlerede, politibetjente, dommere, læger, sundhedsaktivister og ikke mindst en dedikeret praktiserende læge, Samuel Finnix, i en mindre by i staten Virginia, spillet af den internationale stjerne Michael Keaton, som forføres af Purdues markedsføring og herved mister sin vanlige, faglige kritiske sans.
”Mange brugere blev afhængige af stoffer som oxycontin, da medicinen blev ordineret mod smerter, og flyttede til heroin, da det blev sværere at få flere piller,” fortæller Beth Macy til den amerikanske public service station NPR i forbindelse med lanceringen af serien i USA i oktober måned:

Beth Macy fortæller desuden, at hun selv er vokset op med en far, der var afhængig af alkohol, hvilket gjorde afhængighed til et særligt vanskeligt emne at tackle for hende personligt:

"Den eneste måde, jeg kunne holde ud at skrive denne bog, var at skrive om de mennesker, der kæmpede tilbage. Mit mål var at mobilisere folk til at bekymre sig om dette," fortæller hun til NPR, som også bringer en 37 minutter lang podcast Dispatches From A 'Dopesick' America herom.

Beth Macy var allerede i forhandling med flere filmselskaber fra Hollywood, som ønskede at omsætte hendes kritikerroste bog "Dealers, Doctors, and the Drug Company That Addicted America" til TV, da hun mødte filmproducer Danny Strong. Også han var nemlig i gang med sit eget opioid-project, men efter mødet besluttede de to at gå sammen, og i fælleskab researchede de sig frem til de mennesker, hvis erfaringer de mente skulle fiktionaliseres og således danne grundlag for seriens karakterer:

”Hvis jeg skabte disse enkelte karakterer som fællesmængder af flere personer, kunne jeg få flere aspekter med i færre karakterer og derved få flere sandfærdige historier ind i serien. Ved at fiktionalisere var jeg ikke bundet af een persons sandhed, og jeg kunne anvende så mange af virkelighedens anekdoter, som jeg ønskede. Jeg kunne opnå en mere universel sandhed, en højere sandhed,” forklarer Danny Strong om, hvorfor han valgte at fortælle om opioid-krisen i fiktionsform med skuespillere fremfor at lave en dokumentar med de mennesker, som har oplevet tingene på egen krop.

Familien Sackler, som der også er tidligere er skrevet bunker af kritiske artikler og flere bøger om, fastholder konsekvent i de retssager, som fortsat kører mod familien, at den intet har gjort forkert.

Men uanset kritik, retssager og et epidemisk omfang af menneskelige tragedier, synes der ikke for alvor at ville blive ryddet op i denne amerikanske sundhedskrise. Men så meget desto mere kan det ifølge den amerikanske journalist med speciale i afhængighed, Brian Mann, være følelsesmæssigt tilfredsstillende at se, hvordan et TV-show kan streamline virkeligheden på måder, som gør sagen til effektiv TV-drama.

Og "Dopesick" er da også blevet modtaget med ros og anbefalinger over en bred kam af den amerikanske presse, som blandt andet fremhæver seriens manuskript, skuespillerpræstationer og skarpe dialoger.

Men også seriens forståelse for kompleksitet, dens tydelig forsøg på at forstå den ekstremt velhavende Sackler-families motivationer for at handle som de gjorde, når de skubbede på salget af præparater, som de vidste gjorde brugerne afhængige og ikke mindst seriens forsøg på at afdække men også forstå, hvad der sker i bestyrelseslokaler, statslige kontorer og i hovederne på læger, som har udskrevet de store mængder af oxycontin, får respekt og anerkendelse.

Og ikke mindst roses seriens for sin vellykkede fremstilling af, hvordan oxycontin afhængighed siden slutningen af 90'erne og op gennem 0'erne har hærget hele lokalsamfund og gjort dem til epicentre for en opioidkrise, der stadig raser i dag.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat