Se enkelt indlæg
Gammel 10-02-2014, 14:33   #3
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gonda Se meddelelser
En god ven har været sygemeldt siden 15-6-13
Hans sygedagpengeperiode vil udløbe midt i juni og han vil derfor ikke være dækket af de nye regler.
Mit spørgmål er om det er mulig at tage 14 dags orlov/ferie/hvad vil jeg og dermed udsætte udløbet af de 52 uger til efter den 1-7 hvor de nye regler træder i kraft og kontanthjælpslignende ydelse ikke er afhængig af kapital eller konens indtægt ?
Det må være det man kalder et godt spørgsmål.

Jeg kan ikke se andet end at det godt kan lade sig gøre. Man må gerne holde ferie under et sygdomsforløb, bare man raskmelder sig i perioden. Derefter kan man så sygemelde sig igen. Herved udskydes de 52 ugers varighed. Nu er dette kun som jeg selv ser situationen. Jeg har selv for år tilbage holdt ferie under sygdom hvor jeg raskmeldte mig. Derefter genoptog jeg min sygemelding.

En hel anden ting. Du skriver at han har været sygemeldt siden 15.6.2013. Var han i job på dette tidspunkt? Hvis han var i job, så er næste spørgsmål, hvornår begyndte arbejdsgiver at få refusion fra kommunen? De 52 uger løber fra det tidspunkt hvor arbejdsgiver begynder at få refusion, og det er normalt 3 uger efter 1. Sygedag.

Og så skal man lige tænke på at man har kun ret til sygedagpenge hvis man er syg. Man kan raskmeldes hvis lægepapirer indikerer at man ikke er syg. Det sker af og til at jobcenter raskmelder personer i henhold til lægeudtalelser.
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat