Se enkelt indlæg
Gammel 27-06-2009, 17:47   #11
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hrefna Se meddelelser
Hejsa og tusind tak for dit indlæg, jeg har læst et eller andet om dette tilskud et eller andet sted og jeg ville ønske at jeg kunne finde det igen, ved du noget om hvad tilskuddet hedder? De har jo sommetider nogle sjove navne, og hvis man ikke kender navnet helt præcists så kan man ikke finde det på google.

Også tak for tippet om produkterne, indtil videre har jeg simpelthen gået rundt med noget drikkeligt i hånden eller tasken, uanset hvor jeg var, så jeg hele tide kunne nippe til noget vådt. Jeg vil forsøge med produkterne.

Jeg har også det der hedder Raynard fænomen og blåmarmorering på benene, som jeg har haft i unendeligt mange år men det hænger sammen med den autoimmune bindevævslidelse som jeg også har.

Igen tak og til alle

Hrefna
Du mener ikke Raynauds Fænomen? Det har jeg nemlig også, også i forbindelse med bindevævslidelser.

Jeg tjekkede lige det med tandlægetilskuddet. Det er fra Sundhedslovens § 166:

Citat:
Kapitel 49: Tilskud til tandpleje til visse patientgrupper

§ 166. Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til kræftpatienter, der på grund af strålebehandling i hoved eller halsregionen eller på grund af kemoterapi har betydelige dokumenterede tandproblemer.

Stk. 2. Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom har betydelige dokumenterede tandproblemer.

Stk. 3. Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter nærmere regler for støtte til de nævnte patientgrupper, herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling i praksistandplejen.
Man skal åbenbart ha' kræft eller Sjøgren for at komme i betragtning til den paragraf. Men det er værd at undersøge, om der ikke er andre muligheder for at komme i betragtning til tilskud. Sjøgren patienter får det jo netop pga. den ekstreme mundtørhed og deraf følgende tandproblemer, så hvis en anden sygdom giver samme symptomer med samme følgevirkninger, så er det da urimeligt, hvis man ikke også kan søge tilskud der.

Bare lige som en sidebemærkning: Jeg vil ikke lege diagnostiker eller noget, men jeg går ud fra, at Haga også tjekkede, om det kunne være Sjøgren, da du var der? Mere fordi, det også er en bindevævslidelse, giver mundtørhed, tandproblemer, smerter og træthed mm og typisk ses sammen med Raynaud. Man tjekker det bla. ved en tyggegummiprøve, tjek af tåremængde og evt. en læbebiopsi.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat