Se enkelt indlæg
Gammel 15-01-2017, 17:04   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men nu er det jo kommunen der skal beregne ens samlede formue.
Hvordan kan de det, uden at vide hvad formuen består af?

Og hvorfor kan de så kræve 3 mdr konto-posteringer ved ansøgning af kh, og oversigt over konti? For ifølge den logik burde borger kun skulle give kommunen den dokumentation, hvis borger overstiger formuegrænsen?

Min kommune kan selvfølgelig lave fejl, men i de breve jeg har modtaget om oplysningspligt står der ret tydeligt:
"Ændringer i forhold, der skal meddeles din sagsbehandler i Kontanthjælpsafsnittet:

Alle ændringer i formueforhold, f.eks.:
- kontantbeholdning
- obligationer, aktier, pantebreve o. lign.
- hus, sommerhus o. lign.
- bil, motorcykel, scooter, campingvogn
- indestående i pengeinstitut - kostbart indbo"

Der står ikke at jeg kun skal oplyse det hvis jeg overstiger formuegrænsen. Der står at jeg skal oplyse alle ændringer.

Og så er der en principafgørelse her:
" En kontanthjælpsmodtager, der får udbetalt et forbrugslån, har oplysningspligt over for kommunen om lånet

En person, der optager et forbrugslån og samtidig modtager kontanthjælp, har oplysningspligt over for kommunen. Undladelse heraf medfører tilbagebetalingskrav. Kommunen skal vejlede personen om, hvad oplysningspligten indebærer."

Ja, tilbagebetalingskravet er kun hvis vedkommende overstiger formuegrænsen, men der står da ret tydeligt at lån skal oplyses til kommunen. Der står ikke "lån skal oplyses til kommunen hvis det samt andet formue gør at man overstiger formuegrænsen".
Eller blev de bare trætte af at uddybe det?

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153698
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat