Se enkelt indlæg
Gammel 15-11-2009, 14:44   #10
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Beskæftigelsesminiter Inger Støjbergs svar...

på spørgsmål nr. 1 vedr. B 154 af 2.4.2009:

"Der foreligger ingen opgørelser af, hvor meget sagsbehandlingstid kommunerne i dag bruger på behandling af ansøgninger om hjælp i særlige tilfælde og personlige tillæg. Derfor er det heller ikke muligt at vurdere, hvordan et fast rådighedsbeløb vil påvirke sagsbehandlingstiden på området.
Sandsynligvis vil et fast rådighedsbeløb føre til en stigning i antallet af personer, der får hjælp efter aktivlovens regler om hjælp i særlige tilfælde og pensionslovenes regler om personlige tillæg, fordi man mister den målretning, der opnås ved den individuelle konkrete vurdering.

Samtidig vil kommunerne have pligt til at indhente dokumentation for ansøgernes indtægter og udgifter. Disse informationer vil stadig være nødvendige for at fastslå, om ansøgerens rådighedsbeløb ligger over eller under den fastsatte grænse.

Af disse grunde er det sandsynligt, at den samlede sagsbehandlingstid på området reelt vil kunne stige ved fastsættelse af et generelt rådighedsbeløb."

Og jeg må da sige, at vi allerede nu er inde i et nyt folketingsår, men det fremgår desværre ikke af Folketinget.dk's hjemmeside, hvad der blev besluttet på baggrund af dette beslutningsforslag om indførelse af et fast rådighedsbeløb for hjælp i særlige tilfælde efter aktivloven og personligt tillæg efter er pensionslovgivningen.

Jeg tror ikke, at dette forslag blev vedtaget, fordi det af beskæftigelsesministerens svar fremgår, at dette ville betyde en merudgift for staten og kommunerne.

Men jeg tror ikke, de tænker på alle de skattekroner der kunne spares, hvis der var færre, der skulle klage over forkert beregnede enkeltydelser eller personligt tillæg eller om afslag på det samme.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat