Se enkelt indlæg
Gammel 08-11-2009, 12:47   #4
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
EF-traktaten og Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 med tilhørende ændringer og EU-domstolens afgørelser offentligggøres i EF-tidende og på Curias.

Da jeg var grænsearbejder i Danmark med bopæl i Tyskland i perioden 1988-1990 var der heller ikke noget, der hed internet, men der har altid eksisteret Eures, som altid har stået for oplysningsarbejde for vandrende arbejdstagere, som i dag kan findes under følgende link:

http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?l...ngChanged=true

Dengang var jeg i besiddelse af en meget tyk pjece, som hed noget i stil med Eures-Kompas, som indeholdt oplysninger om de forskellige medlemsstaters sociale ydelser og sikringsordninger m.m.

I Danmark har der i grænseregionen mellem Danmark og Tyskland altid eksisteret et Eures-Center ved jobcentrene ved arbejdsformidlingen i Flensborg og i dag ved jobcentret i Aabenraa, hvor man kunne få råd og vejledning af Eures-vejledere - det var faktisk lige før, jeg blev ansat der engang i starten af 90érne.

Region Sønderjylland i Danmark og region Schleswig-Holstein yder også bistand til vandrende arbejdstagere i grænseregionen gennem Infocenter, Lyren 1, 6330 Padborg og på deres hjemmeside pendlerinfo.org.

I dag findes der 22 Eures-vejledere fordelt over hele Danmark.

Eures-vejledere i hele Europa kan findes under følgende link:

http://ec.europa.eu/eures/main.jsp?l...=eures&catId=3

Har man spørgsmål, hvordan en udenlandsk EF-pension skal beskattes i Danmark, kan man henvende sig til SKAT.

Ragdoll, du skriver, du var ansat ved Dansk Fødevarecenter i England, og så er det jeg tænker, om dit ophold i England under beskæftigelse for Dansk Fødevarecenter falder ind under § 8, stk. 1, nr. 2, 3 eller 4 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og derfor skal ligestilles med dansk bopælstid.

§ 8, stk. 1, nr. 1-5 i lov om om social pension og i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. har følgende ordlyd:

"§ 8. Ved opgørelse af bopælstid efter bestemmelserne i §§ 3, 4 og 5 sidestilles med bopæl her i riget

1) forhyring med dansk skib,

2) ophold i udlandet som udsendt repræsentant for en dansk offentlig myndighed,

3) ophold i udlandet i øvrigt som beskæftiget i offentlig dansk interesse,

4) ophold i udlandet som ansat i et dansk firmas filial eller datterselskab og

5) ophold i udlandet med henblik på uddannelse."

Af en vores brugere her på k10, som også er brøkpensionist, blev jeg gjort opmærksom på følgende pjece fra LO, som kan dowloades under følgende link:

http://www.lo.dk/RUNDTOMLO/Bestilpub...nsion2003.aspx

På side 18 i denne pjece står der følgende:

"Bopælskrav
Retten til folke- og førtidspension er betinget af, at ansøgeren har fast bopæl her i riget eller hyre på dansk skib.
Undtaget her er også EU-statsborgere, efterlevende hertil, der er omfattet af EF-forordning 1408/71 og hvor det følger af konventioner.

Er denne betingelse ikke opfyldt, skal danske statsborgere som er fyldt 65 år, have haft fast bopæl her i landet i mindst 30 år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. Den mindste bopælstid er 3 år.

Optjening
For at kunne opnå fuld pension for personer over 65 år, skal man have boet her i landet i mindst 40 år. Ellers bliver pensionen fastsat efter forholdet mellem den tid man har boet her og 40 år (brøkpension).

For personer under 65 år, skal den tid man har boet her i landet mindst udgøre 4/5 af årene fra det fyldte 15. år, til det tidspunkt hvorfra pensionen ydes. I modsat fald ydes også her en brøkpension.

Bopælstiden er fraveget for EU-statsborgere og hermed også danske statsborgere. Det indebærer, at ophold i et andet EU-land tælles med ved opgørelsen af bopælstiden.Desuden kan ovennævnte betingelser være fraveget for lande, hvormed Danmark har indgået en overenskomst (konvention). Kommunen kan oplyse herom".

Det er da en glædelig nyhed fra LO, men jeg er ikke sikker på, om den holder, for efter art. 46, stk. 1 og litra b) i EF-forordning 1408/71 behøver art. 45 i forordningen, sammenlægningsprincippet af forsikrings- eller bopælstider fra andre medlemsstater, nemlig ikke finde anvendelse, når Danmark skal beregne størrelsen af en dansk social penison.

Art. 45 i EF-forordning 1408/71 finder nemlig kun anvendelse på § 4 i de danske sociale pensionslovgivninger, når det handler om at åbne op for ret til dansk pension efter 3 års fast bopæl i Danmark, men ikke ved beregningen af en social pension størrelse efter forsikringstidens længde.

Jeg henviser i denne sammenhæng til daværende socialminister Henrik Dam Kristensens svar på § 20-spørgsmålet S 2763 fra den 2.6.2000, folketingssamling 1999-2000, som tager stilling til pensionslovens ændring af ret til fuld pension efter en vis forsikringstid i Danmark tilbage i 1984, som kan læses under følgende link:

http://webarkiv.ft.dk/Samling/19991/spor_sv/S2763.htm
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat