Se enkelt indlæg
Gammel 26-09-2014, 20:44   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.747
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Din praktiserende læge udtaler:

Kære Brikke

"Min praktiserende læge bad mig i januar 2014 om at overveje at søge førtidspension, så jeg kunne få en indtægt forhåbentligt."

Hvilket indikerer, at din praktiserende læge forbereder dig på førtidspension.

At få bevilget førtidspension er ikke det samme som at gå ind til den evige hvile, uden muligheder. Når først førtidspension er bevilget, kan du altid få den gjort hvilende og vende tilbage, hvis ellers du opfylder betingelserne.

Din sagsbehandler arbejder efter en førtidspension iht §18, hvilket er godt men indikerer også at man betragter din situation, som alvorlig og hvor du trænger til ro.

Din praktiserende læge, er den eneste uden for "systemet", som i dag har tilladelse til at nævne ordet "førtidspension" og kan informere din sagsbehandler om, at den praktiserende læge mener at du skal bevilges førtidspension. Det sker via LÆ 165. Sagsbehandleren/kommunen må ikke bare ignorere en sådan henvendelse, men skal taget det med i deres videre vurdering.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Når lægen synes, at patienten skal have førtidspension

Skønt det ikke er lægens opgave at indstille patienten til førtidspension - og slet ikke at træffe afgørelsen - kan lægen dog godt vurdere, at kommunen burde undersøge, om patienten kan være berettiget til førtidspension. Det kan være situationen med en meget svag patient med alvorlige helbredsforhold, der nedsætter funktionsevnen ganske betydeligt. Her kan lægen, med patientens samtykke, henlede kommunens opmærksomhed på patientens behov i formularen LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling. Det kan særligt anføres, at lægen, med patientens samtykke, ønsker information om kommunens videre skridt i sagen. Formularen bliver på den måde en sagsakt, som kommunen skal handle på.

Jeg ville meddele den praktiserende læge, at du giver tilladelse til afsendelse af en LÆ 165 med anmodning om at en førtidspension bør overvejes af kommunen, samt at læge får videre opfølgning på alle tiltag i din sag.

Din praktiserende læge har jo tidligere opfordret dig til at søge førtidspension, som så ville være iht §17, på det foreliggende grundlag, som man altid kun skal gøre brug af som nødsituation eller hvis kommunen trækker tiden ud, som de jo desværre gør i ny og næ.

Men nu har din sagsbehandler vurderet det bliver iht §18 som er godt for dig.

Du skriver: "Det er svært at fortælle om, men jeg kan læse, at der er mange herinde, der er meget åbne om deres situation. Derfor vælger jeg også at fortælle, hvad jeg fejler."

Ja, det er sikkert korrekt, men det er kun de første gange, så bliver det lettere også for dine omgivelse at forstå.

Held og lykke med det hele og lad os vide når der er noget nyt.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat