Se enkelt indlæg
Gammel 01-07-2012, 18:17   #105
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 14
GentleGiant er ny på vejen
Med hensyn til udflytning uden for EU/EØS for nuværende førtidspensionister, så syntes jeg ikke teksten er helt så tydelig, som nogen her ovenfor mener den er.
Her er hvordan jeg læser det (og selvfølgelig kan det være mig der tager fejl ):
Er du på førtidspension fra før 2003 ("gammel ordning") så mister du pensionstillægget ved udrejse.
Er du på førtidspension fra 2003, så mister du ikke noget.
Kommer du på førtidspension fra 2013, så bliver din pension opdelt, ligesom på den gamle ordning, så der igen foreligger et grundbeløb og et pensionstillæg. Hvor du så også mister pensionstillægget hvis du flytter uden for EU/EØS.

Meget af problematikken ligger i, at de omtaler tingene som "ny ordning", men er det efter 2003 eller 2013 der menes med det? Det er muligt jeg har overset det, men jeg syntes ikke det fremgår tydeligt.
Især følgende paragraf er tvetydig (mine fremhævelser):
Citat:
Førtidspension og merudgiftsydelse
Lavere førtidspension til pensionister, som bor i udlandet (uden for EU/EØS)
• Kun en del af førtidspensionen efter ny ordning kan medtages til lande uden for EU/EØS. Satsen for enlige førtidspensionister på ny ordning vil blive sat ned med 57.000 kr., mens satsen for gifte/samlevende vil blive nedsat med 49.000 kr.
• I praksis opdeles førtidspensionen i et pensionstillæg og et grundbeløb. Opdelingen vil gælde fremadrettet for alle førtidspensionister på ny ordning, der flytter til et land uden for EU/EØS, eller får tilkendt førtidspension, mens personen er bosat i et land uden for EU/EØS.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat