Se enkelt indlæg
Gammel 07-04-2017, 14:27   #19
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Ifølge a-kasse reglerne så kan du ikke skifte til deltidsforsikret hvis du er ansat i et job over 30 timer, så længe du er forsikret i en a-kasse og ansat på over 30 timer så skal du være heltidsforsikret eller melde dig helt ud af a-kassen.
Som Tazoom skriver så er det sådan hvis du er deltidsforsikret, så kan du sagtens optjene ret til at få dagpenge udbetalt ved arbejdsløshed selv om du har eksempelvis kun arbejder 25 timer, men hvis og når du først står og er arbejdsløs, så skal du søge job op til 30 timer hvis du er deltidsforsikret (37 timer for fuldtidsforsikret) og hvis og du bliver tilbudt et job skal du tage det.

Fastholdelsesfleksjob kræver en masse forsøg på at fastholde dig på det de kalder de sociale kapitler og dette er årsagen til at din chef skal på banen og også være villig til at gå en ekstra mil for at beholde dig.
Hvis man lever op til reglerne om de sociale kapitler, så har jeg en forståelse om at man faktisk kan komme på fastholdelsesfleks på lidt lettere vilkår end normalt fleksjob.
Min egen kommune var utroligt interesseret i at fastholde mig under min første sygemelding og hvis ikke min chef havde sagt NEJ kunne jeg måske have været fastholdt i et fleksjob.
Derfor synes jeg at du først skal tale med chefen, er han eller hun interesseret i at fastholde dig?
Hvis svaret er ja, så kontakt kommunen måske sammen med chefen og anmod om råd og vejleding i hvordan mulighederne er for fastholdelsesfleksjob for lige netop dig og hvad I kan gøre for at arbejde hen imod et sådant fleksjob.

Jeg synes altså at du bør forsøge, det kan være at chefen siger nej lige som min eller der er andre hindringer, men så er det da forsøgt, det vil være dumt at ende med en afskedigelse og mange år i kommunens trummerum hvis der er den mindste chance for at blive fastholdt på sin tidligere arbejdsplads, det værste der kan ske er at du får et nej.

Når jeg omtalte at gå almindeligt ned i tid så var det under forudsætning at du stoppede din sygemelding.
Hvis chefen var ved at overveje en afskedigelse fordi du skal have udbetalt fuld løn og kun leverer få arbejdstimer så kan man jo vælge at gå ned i tid.
Min kommune standsede sygedagpengerefusionen til arbejdsgiveren inden jeg kom op til 37 timer og da jeg vidste at jeg aldrig ville komme op på 37 timer igen valgte jeg at gå så meget ned i tid som chefen accepterede, at det dog stadigt var for mange timer og jeg endte i en ny sygemelding er så en anden sag.

Hvad eksakt der skal til for at leve op til de sociale kapitler er meget løst beskrevet og derfor svært helt at gennemskue hvorfor det er bedst om I beder kommunen om hjælp, hvis altså din arbejdsgiver vil være med.

I linket som jeg lagde tidligere Cabiweb, der står der nogle eksempler på borgere som blev tilkendt fastholdelsesfleksjob.

http://www.cabiweb.dk/media/605555/f..._70stk1og2.pdf
Arbejdsplads tilpasses
Jobfunktioner tilpasses
Dokumentation samles og borger tilkendes fastholdelsesfleksjob.

http://www.cabiweb.dk/media/605557/t...70bstk1og2.pdf
Kontakt til jobcenterets fastholdelseskonsulent
Virksomheden inddrages
Afprøvning på anden virksomhed
Tilkendt fastholdelsesfleksjob på hidtidig virksomhed

http://www.cabiweb.dk/media/605556/t...ob_70bstk3.pdf
Første spæde afklaring på hidtidig virksomhed
Opfølgning
Afklaring på hjerneskadecenter
Fastholdelsesfleksjob efter undtagelsesreglen
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat