Se enkelt indlæg
Gammel 25-10-2021, 20:16   #199
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Embedsværket har for stor magt i min kommune

Hver anden lokalpolitiker: Embedsværket har for stor magt i min kommune

Hver anden kommunalpolitiker svarer i en ny rundspørge, at de oplever, at de lokale embedsmænd har for stor magt. Det er en dårlig undskyldning, mener andre, mens kommunaldirektør-formand anbefaler mere dialog og inddragelse.


https://www.altinget.dk/artikel/hver...-i-min-kommune

Administrationspartiet’ sidder tungt på de politiske beslutninger i landets byråd og kommunalbestyrelser. Det mener en meget stor andel af landets kommunale politikere.

I en stor rundspørge Altinget har gennemført blandt de 98 kommunalbestyrelser svarer hver anden, at embedsmændene har for stor magt i deres kommune. Det er blandt andet tilfældet i Silkeborg Kommune, hvis man spørger Jarl Gorridsen, der i snart otte år har siddet i byrådet for borgmesterpartiet Venstre.

”Nogle gange kommer tingene meget til at handle om deres job, deres ambitioner og deres projekter og ikke så meget om vores som politikere,” siger han.

Også i Rudersdal Kommune oplever Birgitte Schjerning Povlsen (K), at hun nogle gange skal være ualmindelig ”vaks ved havelågen”, hvis hun skal undgå, at den administrative styring tager overhånd i forhold til de politiske prioriteter.

”Vi har en stærk embedsmandskultur i Rudersdal, Og nogle gange når man lige at tænke ’hov hvad var det lige, der skete her’? Hvorfor er det, at I ikke inddrager politikerne eller bare tror, at den her løsning er den rigtige,” siger Birgitte Schjerning Povlsen, der er formand for kommunens social- og sundhedsudvalg.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat