Se enkelt indlæg
Gammel 28-10-2008, 14:12   #42
tudsegaard
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2008
Lokation: opr. Jægerspris
Alder: 70
Indlæg: 12
Styrke: 16
tudsegaard er ny på vejen
hejsa hvis det har interesse - jeg bor i Sydfrankrig tæt på den spanske grænse - men udenfor de turistede områder. min mand er pensionist efter et trafikuheld. vi satte os for at ville gøre noget andet i vores liv - når nu man ikke mere kan arbejde må der være andre ting at gøre. vi valgte Frankrig - her er dejligt - sygesystemet er i top - der er ingen ventelister og læger er af den gamle skole - de kan deres metier. man behøver bestemt ikke være millionær for at flytte væk fra DK - man kan tage sin pension med indenfor EU og sammen med E121 er man sikret optagelse i sygekassen på lige fod med landets egen befolkning. det er ikke så svært - men kræver lidt planlægning. det er muligt at leje bolig og det fås i mange prisklasser. en stor del af livet leves udendørs hernede- det giver ikke så stort behov for masser af bolig og hvis man vil bo på en båd er der muligheder for det - nogle havne tillader folk at have adresser og postkasser så de er altså tilmeldt der. leveomkostninger her er lavere end i DK - forsikringer koster ca. det halve - der er ingen vægtafgift og ingen dieselafgift. franskmænd er nemme at komme i kontakt med og man kan sagtens skabe sig et netværk - mange ting fungerer anderledes end i DK men det må man jo sætte sig ind i - det er jo en del af udfordringen - ligesom det franske sprog - der findes udmærkede sprogkurser for udlændinge - og man lærer andre at kende. hvis nogen har spørgsmål - så lav en liste - det vil jeg gerne give indput til.
hilsen lisbeth
tudsegaard er ikke logget ind   Besvar med citat