Se enkelt indlæg
Gammel 04-06-2017, 12:17   #4
Stine1985
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2017
Indlæg: 5
Styrke: 0
Stine1985 er ny på vejen
Tusinde tak

Mange tak for uddybende svar, jeg har talt med min kontaktperson og sagsbehandler (der dog allerede har sendt min sag videre til pensionsnævnet) og venter nu på at høre hvilke muligheder jeg har for at få vedlagt et notat ang Principafgørelse 119-13.
Dog var min sagsbehandlers svar dette:

"Hej Stine – igen.


Som svar på dit spørgsmål fra i sidste uge, kan jeg anbefale dig, at du læser lidt nærmere på denne hjemmeside:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

hvor reglerne om førtidspension står godt beskrevet.

Du skal især lægge mærke til flg.:
Kan kommunen tilkende en midlertidig førtidspension?

Der er ikke nogen lovgivningsmæssig mulighed for at anvende begrebet en midlertidig pension. Begrebet førtidspension med kontrol eksisterer heller ikke. Men reglerne om at en kommune i særlige situationer kan tilkende førtidspension efter pensionslovens § 20, stk. 1 og samtidig beslutte, at sagen genoptages til vurdering på et senere tidspunkt, er fortsat gældende i den nye førtidspensionslovgivning fra 2013.

Vurderingen af, hvorvidt nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig ydelse til forsørgelse.

Kommunen kan i helt særlige tilfælde tilkende førtidspension, selv om det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om patienter med en alvorlig lidelse, der på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved hjælp af arbejde, som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år.

Sådanne sager skal tages op til fornyet vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandling, eller hvor tilstanden kunne have ændret sig. Der kan eksempelvis være tale om patienter med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Der kan således i praksis blive tale om en form for undtagelse fra varighedskriteriet."


Hvilket jeg jo ikke rigtigt kan bruge til noget, så det kræver desværre nok lidt "overtalelse" at få hende med på sagen...

Mvh Stine
Stine1985 er ikke logget ind   Besvar med citat