Se enkelt indlæg
Gammel 18-04-2011, 16:41   #10
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser

"Jeg forstår ikke rigtigt hvor du (TG red.) vil hen?"

Det er jeg ikke enig med dig i:

TG beskriver klart:

"Samtidig er det vel sådan, at hverken sagsbehandleren eller "lægekonsulenten" har bemyndigelse til at påtage sig det behandlingsmæssige ansvar og afledt heraf vel heller ikke har bemyndigelse til at afgøre borgerens behandlingsmæssige status?"

"Man skal her gøre sig klart, hvem der har behandlingsansvaret ift. borgeren og dermed retten til at anvise en adækvat behandling."

TG's præcisering af, at ansvar for diagnosticering og vurdering af adækvat behandling ligger hos behandlende læge, er bekræftet af Inger Støjberg i svar til Per Ørum Jørgensen den 28. marts 2011:

Der skal ved krav om behandling være "tale om en lægefaglig vurdering af, om behandlingen er nødvendig og helbredende. Det er således lægerne, og ikke kommunerne eller politikerne, som skal vurdere, hvornår en behandling er relevant," siger Inger Støjberg.

"Jeg vil gerne understrege, at kravet om at modtage nødvendig lægebehandling udelukkende er knyttet til behandlinger, der klart har betydning for arbejdsdygtigheden, og som forudsættes ikke at være forbundet med en risiko for liv eller førlighed. Det fremgår således af sygedagpengevejledningen, at nødvendig behandling er ”behandling, der klart har betydning for arbejdsevnen og som ikke er forbundetmed en risiko for liv eller førlighed," siger hun videre.

"Men kommunernes afgørelser i disse sager (sygedagpengesager red.) skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende læges vurdering af, om der er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes helbredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet, samt ikke mindst af om behandlingen er forbundet med risiko for liv eller førlighed. Jeg skal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, at en borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sygedagpenge," præciserer Inger Støjberg:

http://www.ft.dk/samling/20101/spoer...6006/index.htm

"Diskussionen går vel ... ikke på hvad der i nogen kommuner sker i strid med lovgivningen?"

Lovgivning om diagnosticering og vurdering af adækvat behandling af sygdomme er klar: Nemlig at lægekonsulenter ikke må ændre i ansvarlige behandlende lægers diagnosticering og behandlingsvurderinger, og det må sagsbehandlere og folkevalgte i pensionsudvalg heller ikke jf. ovenstående citat af Inger Støjberg.
@Undertegnede: Du er næppe uenig i lovgivning, som er understreget af Inger Støjberg, at ansvar for diagnosticering og behandling af patienter ligger hos behandlende læge, hvilket er præciseret i svar til Per Ørum Jørgensen ovenfor?

Sidst redigeret af Katharina; 18-04-2011 kl. 17:03.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat