Se enkelt indlæg
Gammel 30-06-2020, 21:50   #75
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Pandemien har fået lande over hele verden til at tage borgerløn alvorligt

https://www.zetland.dk/historie/sejv...e4EvkO-6EWY5TQ

HUN VAR HELE TIDEN TRÆT – og alligevel kunne hun ikke sove. Når Lorrine Paradela lukkede øjnene, løb tankerne løbsk. Hun lå og spekulerede på regningerne, der skulle betales. Selv om hun havde to jobs og ofte arbejdede 40-50 timer om ugen, var det ikke altid nok til at forsørge hendes to børn som enlig mor. Hun skulle også passe sin egen mor, der havde fået kræft. Og bilen var brudt sammen.

“Jeg var træt,” siger Lorrine, der har hestehale, briller og et genert smil. “Jeg var meget træt.”

Samtidig var hun voldsomt stresset. Så 45-årige Lorrine – der bor i Stockton i Californien – kunne ikke finde ro om natten. Bekymringerne kørte rundt i hendes hoved. Hvad hvis jeg bliver syg? Kan jeg betale den næste husleje? Hun havde oplevet, at pres og stress kunne få fatale konsekvenser. Stress er “en dræber”, siger hun. “Mange fra mit gymnasium dør nu som fluer på grund af hjerteslag og stress og den slags. Jeg vil gerne blive her for mine børn og børnebørn.”

Og så en dag i 2019 fik Lorrine Paradela et brev. Der stod kort og godt, at hun var blevet tilfældigt udvalgt til at få 500 dollars. Hver måned. I lang tid. Hun skulle ikke gøre noget for pengene.

Lorrines første tanke var: Det kan ikke passe. “Intet er gratis,” tænkte hun. “Intet er gratis. Der må være en hage ved det.”

Men nej. Pengene var gratis. Og de skulle snart forandre Lorrines liv – og sætte gang i et eksperiment, der kan få betydning for massevis af mennesker. Måske har det potentiale til at ændre verden.

Pablo Iglesias’ citat er fra France24.
Jeg har tidligere skrevet denne artikel om Pikettys forslag til en gentænkning af økonomien. Studiet fra Oxford Universitet kan læses her.
Analysen her fra Altinget kalder de amerikanske pengeuddelinger for en slags borgerløn.


phhmw

Det er hvad Borgerløn drejer sig om.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat