Se enkelt indlæg
Gammel 07-12-2010, 13:54   #224
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ikast-Brande afslag fra Tilsynet...

AFSLAG fra Tilsynet:

Kære Peter Hansen

Tilsynetsteamet i Region Midtjylland fører tilsyn med de tilbud, som Region Midtjylland driver i henhold til Servicelove. Tilsynet er derfor ikke rette klageinstans for sagsbehandlingsfrister i Ikast- Brande kommune. Jeg tillader mig derfor at videresende din henvendelse til Ikast- Brande kommune, som er rette klageinstans i denne sag.

Med venlig hilsen
XXX

SVAR fra K10

Kære XXX

Tak, for din hurtige reaktion men som jeg ikke er enig i. Tilsynet i de 5 Statsforvaltninger skal netop, i sidste forsøg, påtage sig opgaven med at fastsætte en afgørelse, hvor der nedlægges påstand om en kommune ikke overholder en given lov.

Adskillige forsøg på at få løst problemet med Ikast-Brande kommune er forsøgt, uden succes. Derfor denne klage som socialministeriet netop forlanger bliver brugt, som sidste mulighed inden Ombudsmanden går ind i sagen.

Her vil jeg gøre opmærksom på at der netop er vedtaget en lovskærpelse med retsvirkning den 1.april 2010 foranlediget af tidligere velfærdminister Karen Jespersen. L117, hvor det indskærpes at ansvaret for at vedtage og offentliggøre social sagsbehandlingsfrister, inden for hvert socialt område iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 hvor det udmunder i en afgørelse, ligger hos kommunalbestyrelsen alene.

Her læses tidligere socialminister Eva Kjer Hansen svar desangående som ikke lader nogen tvivl tilbage om at det er Tilsynet der skal fremkomme med en afgørelse.

"Kære Peter Hansen

Tak for din e-mail af 6. september 2005. I din e-mail skriver du om kommunernes administration af § 3, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

Jeg kan se, at du også har sendt e-mailen til justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område hører under mit område. Jeg har derfor aftalt med justitsministeren og indenrigs- og sundhedsministeren, at jeg besvarer din henvendelse.

Kommunerne skal selvfølgelig overholde de krav, der stilles til dem i loven. Og det er rigtigt, som du skriver, at kommunerne skal fastsætte en overordnet frist for, hvor lang tid der må gå, før der skal være truffet en afgørelse. Dette betyder, at hver kommune har en pligt til at fastsætte generelle frister inden for hvert enkelt sagsområde. Derimod er det ikke et krav, at kommunerne fastsætter frister for hver type af sager eller i de konkrete sager.

Hvis din kommune ikke fastsætter disse overordnede frister, der er krav om i loven, kan du rette henvendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder. Tilsynet kan herefter sætte ind med forskellige sanktioner, hvis de finder, at kommunen ikke har overholdt loven.

Der er således en myndighed, der kan føre tilsyn med om kommunerne overholder de forpligtelser, der følger af loven. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for ændringer i loven på dette område.


Med venlig hilsen

Eva Kjer Hansen"

Her ser du Ikast-Brande kommunes ulovlige offentliggjorte sagsbehandlingsfrister, som borgmesteren tidligere er blevet gjort opmærksom på ikke er iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med tilhørende Vejledning:
http://ikast-brande.dk/site.aspx?Men...&expandID=3771 som på ingen måde giver den svageste nogen form for retssikkerhed.

Her ser du en kommune der overholder lovgivningen:
http://lejre.dk/page3890.aspx

Så derfor holder jeg fast på at det er Tilsynet der skal tage stilling til om Ikast-Brande samlede kommunalbestyrelse overholder nævnte lovgivning og derefter fremkommer med en afgørelse som kommunalpolitikerne fremover skal rette sig efter.

For at Ombudsmanden skal kunne gå ind i en given sag skal alle andre klagemuligheder først afprøves. Sidst vil jeg gøre opmærksom på at Retssikkerhedeslovens §3 stk.2 blev vedtaget af Folketinget tilbage til den 1.juni 1998.

Derfor forventer jeg en hurtig afgørelse.

Med venlig hilsen
Peter Hansen

CC.: offentliggørelse på www.k10.dk
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat