Se enkelt indlæg
Gammel 27-06-2011, 11:11   #7
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Tema merudgifter jf § 100 - til psykiske syge

Jeg kan se der er interesse for lidt uddybning omkring dette tema, så jeg vil forholdsvis kort orientere om mine erfaringer..

Merudgifter til psykiske syge kan f.eks være:

Medicin
Kørsel til behanding
Kørsel til genoptræning
Merudgifter i forbindelse af handel via nettet, hvis man ikke selv kan handle ind. (forsendelsegebyr)
Håndsrækninger til handel, retunering af vare, mm.

bare for at nævne ganske få..

men temaet er ret stor så jeg vil herunder linke til lidt konkret lovstof..

Vejledning 10 af 15/2 2011.... ( ja det er lidt en mundfuld )

http://www.socialjura.dk/index.php?id=14994#73437

Pkt 34 og nedefter er væsentlig..

endvidere ser jeg pkt 50 , 62, 68, 71 ,73 som intressante - men alles handicap er jo forskellige og derfor forskellige områder som kunne være intressante.


Formålet med merudgiftydelsen er jo netop:
Citat:
Formål

36. Det overordnede formål med merudgiftsydelsen er at yde kompensation til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne for de merudgifter, som er en konsekvens af funktionsnedsættelsen. Formålet er endvidere at medvirke til, at borgeren og dennes familie kan leve et almindeligt liv som andre borgere uden funktionsnedsættelse på samme alder og i samme livssituation, ved at sikre at borgeren kan få dækket de nødvendige merudgifter, som er en forudsætning for at få dagligdagen til at fungere.

Sigtet med tilskud til merudgifter er at give modtageren af merudgiftsydelsen mulighed for selv at tilrettelægge, hvordan hans eller hendes behov bedst kan dækkes.

Merudgiftsydelsen skal samtidig sikre, at borgere med varigt nedsat funktionsevne, som yder en særlig indsats for at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet, kan forblive på arbejdsmarkedet.
Og er derfor ikke så specifik formuleret, så der netop er plads til at tage hensyn til de forskellige handicaps man må oplevet..


Så god læse lyst -
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat