Se enkelt indlæg
Gammel 16-06-2018, 08:24   #48
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Rigspolitichef åbner for whistleblower-ordning til betjente efter Tibet-sag

https://www.dr.dk/nyheder/politik/ri...fter-tibet-sag

Rigspolitichefen har tidligere afvist idéen om en whistleblower-ordning, men nu har Tibet-sagen fået ham til at ændre mening.

Så sent som i december afviste rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg at lave en whistleblower-ordning, som betjente kan gå til, hvis de oplever lovbrud eller andre alvorlige episoder internt i politiet, som den øverste ledelse skal kende til.
TIBET-SAGEN
- Tag flaget fra dem, kom.

Denne ordre kom på politiradioen 15. juni 2012 under statsbesøget af den kinesiske præsident Hu Jintao.

Herefter gik betjente blandt andet i gang med at tage Tibet-flag fra borgere.

Daværende justitsminister Søren Pind (V) nedsatte i efteråret 2015 en kommission til at afdække, hvordan politiet fik idéen til ordren.

Tibet-kommissionen indledte sine afhøringer i november 2016 og har afhørt cirka 70 personer fra PET, politiet, Udenrigsministeriet og andre steder. I december 2017 konkluderede kommissionen, at særligt to politifolk kan kritiseres – en vicepolitiinspektør og politikommissær.

Kommissionen afviste, at der kan pålægges ministre eller embedsmænd i centraladministrationen, ved Hoffet eller i toppen af Københavns Politi eller PET, noget ansvar. De havde ikke noget kendskab til ordren, står der i beretningen.

Tibet-kommissionen har samlet kostet 23,3 millioner kroner.

Men efter både nuværende og tidligere politifolk står frem og fortæller, at politiet har haft en årelang praksis med at skærme for demonstranter ved kinesiske statsbesøg, har rigspolitichefen ændret mening. Nu åbner han for at indføre en whistleblower-ordning:
- Jeg har de sidste dage tænkt meget over, hvordan vi kunne finde nogle værktøjer til at undgå det, vi har set i forbindelse med Tibet-sagen. Jeg har altid haft den opfattelse, at vi har en åben samtale i politiet, hvor folk er gode til at udtrykke deres meninger om mange forskellige ting.
- Men jeg må også konstatere, at der jo er noget, der tyder på, at folk alligevel kan være tilbageholdende med at fortælle om de ting, de oplever. Der kunne en whistleblower-ordning måske være svaret på de udfordringer, vi har set, siger han

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) hilser whistleblower-ordningen "meget velkomment":
- Det er jeg meget tilfreds med. Jeg synes, det ligger meget godt i tråd med det, jeg har meldt ud om, at nu må vi have alt frem. Det er klart, at hvis der er betjente, der mener at kunne fortælle om kulturer eller ordrer eller hvad der er foregået, så skal vi have det frem.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat