Se enkelt indlæg
Gammel 27-06-2009, 13:50   #10
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Morgause Se meddelelser
Meundtørheden er der også råd for. Jeg lider selv af Sjögrens syndrom, som ud over en masse andre ting også ødelægger spytkirtlerne, så jeg har faktisk ingen spytproduktion overhovedet længere. Ud over, at det er ubehageligt, så øger det også risikoen for huller i tænderne helt ekstremt.

Der er dog flere produkter på markedet, der kan afhjælpe det. De bedste, synes jeg, er Zendium's saliva produkter. De har en mundgel, som jeg f.eks. bruger, før jeg skal sove. Den holder slimhinderne i munden fugtige i rigtig lang tid. Derudover, så har de også en mundspray, som jeg bruger jævnligt i løbet af dagen til at holde munden fugtig. Begge dele er tilsat fluor og andre bakteriedræbende ting, som spyttet jo normalt klarer.

Desværre er det altsammen håndkøb, så der er ingen tilskud. Jeg prøvede på et tidspunkt at søge særtilskud til det, men fik nej. Men det er da et forsøg værd. Jeg får også et særligt tilskud til tandlægebehandling, som Sjøgren patient. Jeg har en egenbetaling på ca. 1500 kr. pr. år, og alt over betaler hospitalet. Jeg ved, at ordningen også gælder for andre sygdomme, så det kan du jo prøve at tjekke også.
Hejsa og tusind tak for dit indlæg, jeg har læst et eller andet om dette tilskud et eller andet sted og jeg ville ønske at jeg kunne finde det igen, ved du noget om hvad tilskuddet hedder? De har jo sommetider nogle sjove navne, og hvis man ikke kender navnet helt præcists så kan man ikke finde det på google.

Også tak for tippet om produkterne, indtil videre har jeg simpelthen gået rundt med noget drikkeligt i hånden eller tasken, uanset hvor jeg var, så jeg hele tide kunne nippe til noget vådt. Jeg vil forsøge med produkterne.

Jeg har også det der hedder Raynard fænomen og blåmarmorering på benene, som jeg har haft i unendeligt mange år men det hænger sammen med den autoimmune bindevævslidelse som jeg også har.

Igen tak og til alle

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat