Se enkelt indlæg
Gammel 18-05-2017, 23:02   #35
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ydelse eller nydelse? Hvad har du lyst til i dag?

https://fysio.dk/fysioterapeuten/ark...mmer-All_Users

DILEMMA // Hvor meget skal man som fysioterapeut imødekomme sine patienters ønsker?

Wilma er fysioterapeut og arbejder på klinik. Hun er en dedikeret behandler, som gør meget ud af at sætte sig ind i sine patienters problemstillinger. En af hendes patienter har sclerose og er henvist fra lægen. Hun er gangbesværet og har problemer med at holde balancen.

phhmw

Jeg og fysioterapeuter har kommenteret fysioterapiens dilemma.


Kære alle Danmarks fysioterapeuter.

Må en patient. med 43 års erfaring, som modtager af individuel vederlagsfri lægehenvist optræning, have ordet? Tak.

Nu er den vederlagsfri behandling ikke GIRO 413, hvor patienten selv kan vælge, hvad denne nu engang har lyst til. I dette eksempel en sclerosepatient, som har en individuel henvisning til vederlagsfri fysioterapi.

Denne sclerosepatient har spændinger i nakken og ønske lidt massage, som fysioterapeuten, autoriseret sundhedsperson, skal udfører. Patienten ønsker ikke deltagelse i den professionelle handlingsplan, som er indskrevet i patienten journal, formoder jeg.

Fysioterapeuten tilkendegiver, at massage ikke vil hjælpe den scleroseramte patient, hverken på kort eller lang sigt, hvor problemstillingen er langt alvorligere end bare lidt wellness.

GudHjælpeMig om ikke I professionelle fysioterapeuter er i tvivl om, hvad I skal gøre ved sclerosepatienten ønsker. Det er rystende, at I professionelle kan være det mindste i tvivl.

Det minder mig om min anden lumbale operation, L2, med store udfald, blære, anus, blære-lukkemuskel, ride-bukseområdet, 100% dropfod, neurogene smerter, hoftestrækker, balle, lyske, med synlige spasmer i knæ og lyske. Hvor jeg fulgte neurokirurgisk afdelings træningsprogram. Indlagt 2 gange ekstra i forsøget på optræning af de mange skader, efter en såkaldt risikofri rutineoperation.

Ankestyrelsen mener, at lumbale operationer er blevet risikofrie, så man kan tillade sig at tvinge patienter til lumbale operationer for diskusprolaps ellers kan sagsbehandleren stoppe patientens sygedagpenge indtil denne bliver mør og lader sig opererer ref Principafgørelse 108-13 "Gældende"

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160588

Men hele den problematik er alle fysioterapeuter vel inde i?

Den første dag jeg mødte op i fysioterapien på hospitalet, blev jeg mødt af hele 2 søde og venlige fysioterapeuter, som spurgte mig om, hvad jeg havde lyst til? Om jeg havde lyst til en lille cykeltur på en motionscykel?

Således blev det, min dropfod blev spændt fast til pedalen med læderremme og så cyklede jeg i 15 minutter. Velvidende, at dette var det absolutte smertefremmende tidsspilde, men da jeg er en erfaren patient, med følger efter arbejdsskade og en afskedigelse over hovedet kendte jeg "spillets regler" ....ingen negative bemærkninger i min journal.

Sundhedspersoner har enorm magt gennem deres dokumentationer i patienternes journal

Men hændelsen beviste for mig, at de professionelle autoriserede fysioterapeuter ikke havde gjort sig så meget som een eneste tanke om, hvad handleplanen gik ud på. Derfor cyklede jeg derudaf med godt humør og smerter i klasse 9. "Er du dus med himlens fugle"

Kan læseren huske en ung kendt fodboldsspiller, som blev ramt af et lyn og hvor en TV-station fulgte hans forløb, som nær havde kostet ham livet.

Udsendelsen viste bla. hans kørsel, i sin kørestol, fra sengeafsnittet og til fysioterapien på hospitalet. I døren blev han mødt af sin kvindelige fysioterapeut, som med overdreven positiv stemme bød ham velkommen og spurgte:

CITAT "Hvad har du lyst til i dag?" CITAT slut.... hvad med en tur i barren? Det ene ben var amputeret.

Endnu et bevis for mig, at der inden patienten møder op til behandling, ikke er foretaget een eneste tanke om, præcis hvad den professionelle fysioterapeut vil, ønsker med patientens optræning. Hvilke muskler skal der arbejdes med. Hvad er målet? Hvordan når vi målet? etc

Bare: "Hvad har du lyst til i dag?"

Lad os vende tilbage til Wilma , dedikeret, som hun er.

Har Wilma et dilemma?

Hvis JA, hvordan skal hun så komme ud af dette dilemma, med en sclerosepatient der ønsker lidt wellness da hun HELDIGVIS har fået naturlige flere smerter efter de første behandlinger/øvelser og ikke ønsker at følge handlingsplanen.

Hvis alle fysioterapeuter også mener, at Wilma har et dilemma så mener jeg, at I har et forklaringsproblem, af de større.

Individuel vederlagsfri lægehenvist sclerosepatient, een ud af de 15 % som skal være tilbage, som samfundet tillader, at der bevilges individuel vederlagsfri fysioterapi tror at det er GIRO 413, hvor man ønsker sig lige netop "den melodi" som man nu har lyst til.

Nu spørger jeg een gang til:

Har Wilma, dedikeret fysioterapeut, autoriseret sundhedsperson, et dilemma? S.U.

Med venlig og triste hilsner
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat