Se enkelt indlæg
Gammel 12-01-2011, 14:50   #23
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
Mit jobcenter holder fast på jeg først har ret til en samtale 3 mdr efter bevillingsdatoen for kontanthjælp og først ret og pligt til tilbud om job/aktivering efter op til 9 mdr sammenhængende hjælp, da jeg er over 30 år.

Kan det virkelig være rigtigt?

For hvornår tæller datoen for henvendelse om hjælp, for det ser ikke ud til at det er præciseret nærmere i loven. ( har lige prøvet at læse Lov om aktiv beskæftigelse og lov om aktiv social indsats igennem under nyttige links)


For der står også dette i lov om aktiv social indsats:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=127214

Sygeopfølgning
§ 12 b. Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11, er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Vurderingen efter stk. 1 skal foretages umiddelbart efter, at kommunen er blevet bekendt med, at personen er syg. Herefter skal kommunen løbende under sygeforløbet, og mindst hver gang der gennemføres en samtale som led i det individuelle kontaktforløb, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretage en sådan vurdering.
Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.
Stk. 4. Opfølgning på, om en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.


I lov om aktiv aktiv beskæftigelses indsats står:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=128679

Kapitel 7
Fastlæggelse af det individuelle kontaktforløb
§ 15. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, tilrettelægges og gennemføres der et individuelt og fleksibelt kontaktforløb under hensyn til personens ønsker og forudsætninger samt arbejdsmarkedets behov med henblik på, at personen hurtigst muligt opnår ordinær beskæftigelse. Såfremt opnåelse af ordinær beskæftigelse ikke umiddelbart er realistisk, tilrettelægges kontaktforløbet med henblik på, at personen bringes tættere på arbejdsmarkedet.
§ 16. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, skal der under kontaktforløbet afholdes individuelle jobsamtaler med fokus på konkrete job og jobsøgning. Under jobsamtalen tilrettelægges kontaktforløbet, og indholdet i beskæftigelsesindsatsen fastlægges, ligesom der følges op på indgåede aftaler.
Stk. 2. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3, skal der tillige ske en vurdering af, om der skal iværksættes beskæftigelsesfremmende aktiviteter for den pågældende, samt om personen har opnået en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed skal tilmeldes som arbejdssøgende i jobcenteret.
Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, skal der under kontaktforløbet afholdes individuelle jobsamtaler med personen med henblik på at følge op på personens deltagelse i tilbud efter kapitel 10-12.

§ 18. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 3 og 4, skal den individuelle jobsamtale efter § 16 afholdes, senest hver gang personen i sammenlagt 3 måneder har modtaget offentlige forsørgelsesydelser eller har deltaget i tilbud efter kapitel 10-12. Hvis det skønnes nødvendigt for at bringe personen tættere på arbejdsmarkedet, skal kontakten være hyppigere.


Er der nogen der kan hjælpe med at tolke disse ovenstående uddrag?


For jeg har endnu ikke fået tildelt en ny sagsbehandler, har ikke fået svar på anmodning af løbende aktindsigt d. 12 nov 2010, ikke fået svar på anmodning om mødereferat d 21 dec 2010.

Sidste opfølgningssamtale var 6 juli 2010 og derefter et møde 28 sep 2010 om mulighed for ny revaplan.

Så jeg har ingen handleplan, hverken for om der er brug for yderligere afklaring eller brug for nye lægeoplysninger eller nogen udsigt til revalidering eller flex.

Jeg har dog forstået at jobcenteret ønsker at trække tiden ud og kun vil yde absolut mindst mulig bistand og hjælp. Så der sker kun noget hvis det lykkes mig at gøre noget ift jobcenteret.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.

Sidst redigeret af ladybird; 12-01-2011 kl. 14:56. Årsag: indsat links
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat