Se enkelt indlæg
Gammel 06-11-2020, 08:21   #384
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
HUSK,..........

.... at dennne tråd handler om tvang i den sociale sagsbehandling.

Der hvor de kommunale sagsbehandlere kunne tvinge patienterne/borgerne til:

Lumbale operationer for diskusprolaps

Elektrochok

Indtagelse af psykofarmaka (lykkepiller)

Tabe sig under vang, hvis ens BMI var for højt.


Hvis borgerne var utryg ved behandlingen og ikke ønskede den, kunne sagsbehandleren stoppe borgerens sygedagpenge, indtil borgeren blev mør.

Folketinget har ved lov forbud denne form for tvang.

K10`s interesse for emnet startede da Ankestyrelsen udsendte en Principafgørelse 108-13 som dd stadig er "Gældende" fordi Ankestyrelsen ikke ønsker at fjerne den.

Principafgørelse 108-13 "Gældende"
https://www.retsinformation.dk/eli/accn/W20130977125

Derudover findes der andre former for tvang, som kan læses i tråden.


HUSK, derfor:

at der findes også en form for tvang, der hvor psykisk alvorligt syge skal hjælpes.

Her findes en helt særskilt lovgivning som beskriver denne tvang..

Det er hvad vi skal huske, at der findes lovgivning for psykisk syge, hvor tvang kan være nødvendig, men derfor skal der naturligvis holdes øje med den form for tvang.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...aeggelse-tvang

Line Marie blev tvunget til beroligende medicin under indlæggelse: ’Tvang løser ikke noget’

Brug af akut beroligende medicin med tvang er steget med 247 procent i Region Sjælland på 10 år.

23-årige Line Marie Christensen fra Slagelse har de seneste ni år været indlagt på psykiatriske afdelinger 36 gange.
Hun har flere gange oplevet, at personalet har holdt hende nede og givet hende akut beroligende medicin.
Men især én episode husker Line Marie Christensen meget tydeligt.

Under en af indlæggelserne fik hun desperat behov for at gøre skade på sig selv. Hun ødelagde en kop, gik ud på badeværelset og brugte skårene til at skære i sig selv. Personalet kom kort efter ud til hende.

- Den dag på badeværelset valgte personalet at holde mig fast og tage skåret fra mig. Jeg blev meget opkørt, og personalet blev nødt til at give mig noget beroligende medicin, fortæller hun.
Selvom Line Marie Christensen ved, at personalet prøvede at hjælpe hende, så har det været utrolig hårdt at blive fastholdt og få tvunget medicinen ind i ballen, siger hun.

- Det er ekstremt grænseoverskridende og nedværdigende på sådan en virkelig ubehagelig måde. Selvom jeg godt ved, at det ikke er for at skade mig, kan jeg ikke komme på en værre følelse end at blive tvunget til at gøre noget, man ikke har lyst til.

HVORNÅR MÅ DER GIVES BEROLIGENDE MEDICIN MED TVANG?

Beroligende medicin må gives med tvang i akutte situationer, hvor udsættelse af behandlingen er til fare for patientens liv eller helbred.

Kilde: Psykiatriloven

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/936

Hilsen Peter

188.152

Sidst redigeret af phhmw; 06-11-2020 kl. 08:24.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat