Emner: stoltheden :(
Se enkelt indlæg
Gammel 29-06-2009, 03:56   #2
shylock
Hjemmevant på K10
 
shylocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2008
Lokation: gladsaxe kommune
Alder: 59
Indlæg: 254
Styrke: 16
shylock er ny på vejen
hmmmm

hej

ja lyder nemt når man siger der skal blot noget selverkendelse til, men er ikke så nemt. jeg nåede først efter 2 år efter ulykken til at revurdere og erkende hvad jeg kan og ikke kan og acceptere det

efter selverkendelse, som også havde betydning for at min ressourceprofil skulle opdateres samt jeg blev nødttil at lukke mit eget it firma efter 8 år da jeg ikke kunne vende tilbage til skrivebordsjob, også endda på normal tid. men efter accept og selverkendelse, og med en realistisk ressourceprofil, som jo er vigtig at have 200% opdateret, for den skulle jo bruges til både at lave arbejdsevnevurdering, jobplan og videresendes til det sted der skal komme med et forslag til hvordan jeg skal arbejdsprøves, og da din ressourceprofil også indeholder, men, smerter, hvad kan du, kan du ikke, medicin, opgaver der ikke kan klares, din psyke, hvordan du er påvirket socialt, dine omgivelser, både venner og familie, for er den ikke realistisk opdateret så vil det jo negativt påvirke dit videre forløb i systemet med henblik på f.eks flexjob.

et par tips.

1. erkend, og vend dig til kun at koncentrere dig om idag, om du har en god eller dårlig dag og hvad du magter, tænk først på imorgen når du står op. og planlæg din dag efter dit indtryk af din egen tilstand når du står op.

2. familie møde, først lægge kortene på bordet, derefter snakker alle om ideer, måske ændre dagligdagen, ændre rutiner, og delegere opgaver ud, den ene tager fast og tømmer opvaske maskine, den anden skal bære skrald ud og bære indkøbsposer ind fra bilen og sætte på plads i køleskabet osv, for når først du får mere styr på din hverdag, hvad du kan og ikke kan og hvilke ressourcer du har, og får indkørt dagen både på job og hjemme så den passer til dig, så vil du i sidste ende også få flere overskuds ressourcer, mere energi og glæde, for det er jo netop dels alle de tanker om at du ikke kan det og det og dels at du ikke erkender at du har en grænse, og når den dagligt overskrides, så tar den jo fra dine ressourcer som igen påvirker din energi og glæde.

og når du efter realistisk opdatering af din ressourceprofil efterfølgende skal få lagt en ny plan i samarbejde med din sagsbehandler, skal du i arbejdsprøvning, nu en der tilrettelægges efter dine realistiske ressourcer, og andre tiltag, ja men så vil hele din sag og behandlingen i systemet pludselig gå den rigtige vej, dette er jo også med til at lette dine bekymringer og give dig mindre spekulationer.

tror den største faktor, er at indse at man har en grænse, også sætte grænsen og også udmelde dette til ens omgivelser.

jeg har i perioder for mentalt at slappe af og lade op benyttet musik, kunne være stille meditations musik eller opera, også tvinge sig til at tage en tur på sofaen måske i 30 min inden man fortsætter dagen. dette var også for helt at "tømme" hjernen for aktivitet og spekulationer

håber du kan bruge dette
__________________
Mvh
Jan
shylock er ikke logget ind   Besvar med citat