Se enkelt indlæg
Gammel 21-05-2012, 05:50   #22
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
jeg syntes da det er det skønne ved os mennesker - at vi er forskrellige og har hver vores mening.
Nu er meninger ikke specielt interessante ...

Meninger finder deres afsæt i subjeltive "sandhedsudsagn", der ikke behøver at være forankret i objektive fakta - dvs. du kan sådan set mene, hvad du vil, det er forholdsvis gratis ... selv Lille Kurt i 6. klasse kan have en mening om fx Immanuel Kants teoretiske filosofi ... om det har noget med fakta at gøre, det er så en anden sag.


Citat:
jeg siger heller ikke rygning er sundt,jeg siger bare at hvis man viser hensyn og ryger ude - selv i mit hjem.så ka jeg ikke se det rager nogen..
Hvad vil det sige at vise hensyn ?


Viser en person hensyn over for sine kære, når vedkommende stiller træskoene alt for tidligt eller lader samfundet betale gildet, når vedkommende skal plejes i hoved & r*v for fællesskabets penge, fordi vedkommende ikke mener, at det rager nogen, at vedkommende ryger sit helbred i sænk ?

Så vidt jeg lige kan se, går regnestykket med afgifter i forhold til de efterflg. samfundsudgifter slet ikke op - afgifterne på røgtobak synes ikke at kunne dække de efterflg. samlede samfundsudgifter til behandling, førtidspensioner mv til de vingeskudte, der har røget sig halvt eller helt ihjel.

Som jeg skrev tidligere, så koster en KOL patient i gennemsnit ca. i omegnen af 100.000 pr. år at behandle, dvs. ca. 14 år med 20 DKK i afgift pr. dag svarende til et røgforbrug på ca. 20 smøger pr. dag.

Og lever vedkommende fx 10 år med den udgift, da er det ren tilsats, bare på behandlingskontoen og så har vi slet ikke talt evt. førtidspension med i regnestykket ...

Hum, i princippet kan fælleskabet også bare sige, at det rager ikke fællesskabet, at folk bliver syge af at ryge ... det må rygerne selv betale sig ud af, når det kommer dertil :-)


Citat:
jeg mener bare heller ikke at folk med en høj bmi ka være sunde og deres børn..
Det er så en anden diskussion ... og her er spørgsmålet om det er samfundets opgave at redde folk fra langsomt men sikkert at begå selvmord med kniv & gaffel eller de selv må ligge og rode med, at det er besværligt med en XXXXL size og et afsagn at skulle spare op til de ekstra sundhedsudgifter, der måtte løbe på den konto - alternativt undvære behandling.

BTW: Der findes visse genetiske tilstande (fx Prader-Willis syndrom) eller visse typer medicin (fx Zyprexa), der gør at appetitten bliver unaturlig stor - og her er der selvf. ikke tale om at personen udøver et bevidst valg af bare at æde løs af alt, hvad der er inden for rækkevidde.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat