Se enkelt indlæg
Gammel 18-06-2011, 23:43   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
NU må i ikke hænge mig op på, lige nøjagtig hvor det står i serviceloven, eller hvordan det ordret lyder. Og jeg har det ikke godt nok til at gå hele loven igennem.

Men læser man serviceloven vil man et eller andet sted komme frem til at der står, at kommunen er forpligtet til at udforske alle muligheder indenfor lovens rammer, for at kunne hjælpe borgeren.

Og det må jo i de relevante tilfælde betyde at de også skal se på Servicelovens § 102.



Ragdoll
Det gør de vel også?? Der er mange paragraffer i serviceloven, der bliver brugt. Har du læst hvad der egentlig står i § 102? Den kan kun benyttes når alle andre lovgivninger er brugt/benyttet og kan gå under... I øvrigt er det som Pyt siger, at der står KAN i pargraffen og ikke SKAL....

§ 102. Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning.


Ovenstående § 102 er faktisk et tilbud udover et ANDET tilbud, nemlig § 85...........

Og målet med serviceloven skal man altid læse i starten af loven.... :

§ 1. Formålet med denne lov er

1) at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer,

2) at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte, og

3) at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Stk. 2. Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.

Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.


https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=135328#K1

Nu er det vel heller ikke sådan, at § 102 absolut ikke bliver brugt. Det er vel ingen, der siger? Jeg ved selv, at der på flere bosteder, hvor der så svært handicappede, at de får behandling som fysioterapi, og det kan sagtens gå under § 102....

Jeg har fundet mere... Der står her i serviceloven:

§ 5. Efter aftale med kommunalbestyrelserne i regionen skal regionsrådet etablere
Stk. 3. Regionsrådet skal efter aftale med kommunalbestyrelserne i regionen etablere tilbud efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 til personer med længerevarende ophold i boliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter lov om almene boliger mv.


Ergo er der sådan set kun tilbud efter § 102 til personer i et længerevarende ophold såsom botilbud. De har en ret svær og varig funktionsnedsættelse...

Sidst redigeret af curls; 18-06-2011 kl. 23:56.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat