Se enkelt indlæg
Gammel 28-09-2011, 08:26   #1
Fruhjort
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2011
Indlæg: 2
Styrke: 0
Fruhjort er ny på vejen
Selvstændig i ægtefælles virksomhed

Hej Alle
Jeg er ny her på forumet og er i tvivl om mit indlæg kommer det rigtige sted. Hvis ikke håber jeg i vil bære over med mig.

Ang. Det at blive selvstændig:

Jeg har som mange af jer andre et ønske om at blive selvstændig.
Jeg er uddannet som RAB (registreret alternativ behandler) inden for massage. Jeg er uddannet socialpædagog og psykoterapeut. Jeg er uden job.
Jeg ville gerne lave min egen virksomhed, men ja, det kan jo ikke lade sig gøre når man først er tilkendt fleksjob. (blev tilkendt fleks i 2007)

Det der så kan lade sig gøre er nedenstående.

Et svar som en sagsbehandler på kommunen har skrevet til en sagsbehandler på min fagforening.

Og mit spørgsmål er: Er der nogen af jer som kender til dette, eller har erfaring omkrig denne model.

I anden verserende fleksjobssag har spørgsmål vedrørende ejer- og ansættelsesforhold netop været forelagt Arbejdsmarkedsstyrelsen og vi har fået følgende svar:

"I forhold til ansættelse af en fleksjobber i ægtefællens virksomhed, er det en anden vurdering, der gælder. Kommunen skal sikre sig, at pgl. har lønmodtager status, skattemæssigt set, og at man betaler A-skat indkomst.
Pgl. må ikke være en del af firmaet, må ikke eje noget og skal ansættes i ægtefællens virksomhed på samme vilkår, som en helt almindelig lønmodtager."

Der skulle således være mulighed for at blive ansat i ægtefælles virksomhed. Der ydes refusion i.f.t. overenskomstmæssige grundløn for området, uagtet at parterne måske har aftalt højere løn.
Håber nogen har kendskab til dette og kan ose af deres erfaring.
mvh
Fruhjort
Fruhjort er ikke logget ind   Besvar med citat