Se enkelt indlæg
Gammel 01-05-2016, 00:17   #8
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg kan godt forstå du har mange spørgsmål og tanker om fremtiden, så spørg bare løs.


1) PARTSHØRING
Når du har kontakt til kommunen i forbindelse med en social sag, skal din sagsbehandler sikre sig, at du får kendskab til sagens faktiske oplysninger og mulighed for at kommentere, rette eller supplere kommunens beslutningsgrundlag, før kommunen træffer en afgørelse. Det kaldes partshøring.

Din ret til partshøring gælder oplysninger, der kan være til ugunst for dig og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.

I forbindelse med en sygedagpengesag, hvor kommunen skal træffe en afgørelse om stop af sygedagpenge bør der altid blive lavet en partshøring

Du vil enten blive indkaldt til et partshøringsmøde, eller få tilsendt dokumenter i sagen, som kommunen ikke regner med, at du kender indholdet af, eller som du ikke ved, indgår i sagens afgørelse. Når du har læst oplysningerne, kan du påpege misforståelser, unøjagtigheder, eller ufuldstændigheder, således at kommunen kan træffe en afgørelse ud fra korrekte oplysninger. Det er normalt en god idé at give dine kommentarer skriftligt, så de kan indgå synligt i sagen.

Uddraget fra https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...-partshoering/

Så som du kan læse har en partshøring intet at gøre med rehabiliteringsteamets indledende del.


2) REHABILITERINGSTEAMETS INDLEDENDE DEL indeholder dels et skema med oplysninger om dine
  • Erfaringer og ressourcer i forhold til job og uddannelse, herunder borgerens CV
  • Personlige ressourcer, herunder familie, netværk m.v.
  • Borgerens beskæftigelsesmæssige og sociale udfordringer i forhold til at komme i job eller uddannelse
  • Fremtidige ønsker til job og uddannelse
  • Helbredssituation, herunder oplysninger om igangværende undersøgelse eller behandling samt alle relevante helbredsmæssige oplysninger med dokumentation i form af lægeattester m.v., som allerede foreligger hos kommunen
  • Vurdering af helbredets betydning for job- og uddannelsesmuligheder, og
  • Hidtidige forsørgelseshistorik med udgangspunkt i kommunens foreliggende oplysninger.
dels en vurdering fra din læge, som hedder en LÆ 265

Rehabiliteringsplanens indledende del vedlægges dokumentation for alt som står i den. Dvs dit CV, udtalelser fra praktikker (hvis du havde været i nogle) og Ergoterapeutens funktionsvurdering.

Da du har fået en dato til mødet i rehabiliteringsteamet, må den indledende plan samt dokumenterne allerede været afsendt. Bed din sagsbehandler sende dig en kopi. Du skal selvfølgelig have samme mulighed for at kende det hele som rehab teamet.
Du kan så checke at alt relevant er med og hvis der mangler noget kan du tage det med til mødet.
Her er et eksempel på skemaet (de kan se en lille smule forskellige ud fra kommune til kommune) https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j...lZclOA&cad=rja

3) FUNKTIONSVURDERINGEN
Det lyder lidt mærkeligt at du ikke skulle vise ergoterapeuten nogle fysiske ting. Ved dem jeg har hørt om har borgeren skulle vise, hvordan han klarer dagligdagens opgaver så som at rede seng, skrælle kartofler etc. Men det kan jo være at ergotearapeuten umiddelbart kunne se, hvor dårlig du var, da du åbnede døren og igennem den tid hun var sammen med dig.
Funktionsvurderingen vil være vedlagt rehabiliteringsplanens indledende del.


4) SYGEDAGPENGENE
Det med de 14 dage står i Retssikkerhedsloven
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Som jeg skrev før skal du dels partshøres før der træffes en afgørelse om at stoppe sygedagpenge og dels skal du have afgørelsen på skrift INDEN de stopper sygedagpengene.

Det med § 27 nr. 4 så kan den være med til at forlænge sygedagpengene indtil rehabiliteringsmødet.

MEN hvis du bliver tilkendt ressourceforløb, som det lyder til din sagsbehandler lægger op til, så overgår du til ressourceforløbsydelse fra det tidspunkt, det er afgjort, dvs sandsynligvis den 26. maj. Så det er en stakket frist.


5) RESSOURCEFORLØBSYDELSE
Mht hvilken sats du får ressourceforløbsydelse på, så står der i Lov om en aktiv socialpolitik kapitel 6a § 68 stk 5
- For personer, der forud for deltagelsen i et ressourceforløb modtog ledighedsydelse efter denne lov, udgør ydelsen et månedligt beløb svarende til den hidtidige ydelse. Ydelsen kan ikke udgøre et beløb, der er mindre end hjælpen efter stk. 2.

Om det så også gælder, når du faktisk har fået sygedagpenge op til du kommer på ressourceforløbsydelse, ved jeg ikke. Det havde været mere tydeligt, hvis at du allerede var på ledighedsydelse. Jeg ved Mik16 tidligere har sagt, at det kan give problemer for fleksjobbere på gammel fleksordning, som kommer direkte fra sygedagpenge. At de så behandles som andre borgere der kommer fra sygedagpenge og derfor ender på kontanthjælpssatsen.

Lige omkring det ville det være godt om du talte med en advokat, da det har stor økonomisk betydning, såfremt du er berettiget til ledighedsydelse på højeste sats.

Jeg kan igen foreslå du melder dig ind i LAFS og taler med Mark Wreidt fra Sirius Advokaterne. Han er den der har mest kendskab til fleksjobbere der kommer i ressourceforløb. http://lafs.dk/lafs/advokater-rad-og-vejledning

Jeg tænker også at det ville være rigtigt godt for dig at få en bisidder med til dit møde med rehabiliteringsteamet http://lafs.dk/lafs/bisidder//


6) DIN TID SOM FLEKSJOBBER
Kunne du ikke fortælle lidt om din tid som fleksjobber. Hvornår blev du bevilliget fleksjob? (gammel eller ny ordning) Hvor længe har du arbejdet som fleksjobber? Hvornår stoppede du med at arbejde som fleksjobber? Blev du sygemeldt og så fyret mens du var sygemeldt?

Jeg ved at din fleksjobbevilling ophører i det øjeblik du kommer i ressourceforløb. Men de kan så bevillige dig den igen, når du har gennem ressourceforløbet. Det afhænger af udfaldet af ressourceforløbet.

Hej igen

Undskyld jeg ikke læste dine tidligere tråde, før jeg svarede og spurgte ind til din fleksjobsituation. Jeg kan se at Mik16 tidligere har været inde over og forklaret det med at komme over på ledighedsydelse kan være en fordel. Det er du så ikke kommet og det kan give problemer nu.

Dejligt Gisne kom med sit input om funktionsvurderingen. Det var hendes forløb jeg husker den fra.

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat