Se enkelt indlæg
Gammel 30-06-2017, 10:04   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Question Peter`s erfaringer med at klage til Statsforvaltningernes Tilsyn

Før april 2017, hvor tilsynet med kommunernes overholdelse af lovgivningen, har jeg gjort brug af min ret til at henvende mig til Statsforvaltningernes Tilsynet.

Som oplyste, at Tilsynet ikke er en almindelig klage-indstands.

Som oplyste, at alle kunne henvende sig til Tilsynet, uden at være en part i en sag.

Som oplyste, at Tilsynet selv beslutter, hvilke sager de vil tage op.

Som oplyste, at Tilsynet har sanktionsret, bøder etc til eksempelvis en kommunalbestyrelse, hvis lovgivningen og Tilsynets rekommendationer ikke følges.

phhmw:

Via aktindsigt viser det sig at Tilsynet aldrig har gjort brug af deres sanktionsret i sociale sager.

Jeg har gjort brug at min ret til at klage til Tilsynet over de kommuner der ikke overholder Retssikkerhedslovens § 3 stk2 som kræver, at alle 98 kommunalbestyrelser skal vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister til afgørelsen normalt skal falde.

Altså en politisk vedtagelse, som sagsbehandlere, jobkonsulenter og socialrådgivere, som udgangspunkt skal overholde til afgørelsen skal falde.

Disse politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister findes der ikke klagemuligheder over for. NATURLIGVIS!.... fordi det er en politisk vedtagelse af en kommunes serviceniveau, som kan være forskelligt fra kommune til kommune.

I ca 33 tilfælde har jeg vundet over de kommuner jeg har klaget over, dog uden at Tilsynet har igangsat en egentlig "tilsynssag" men blot henvendt sig til de berørte kommuner, som så rettede ind..................

........... rettede ind i få måneder, for derefter at ændre platform på deres hjemmesider, så det igen blev vanskeligt for borgerne at finde sine frister til afgørelse.

Fordi, min påstand er, at de kommunale embedsmænd ikke ønsker Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 fordi de mister magten over deres daglige arbejdsgang og fordi ledende embedsmænd, som fremføre de kommunale budgetter til politikerne, har en personlig interesse i overholdelse af en kommunes budget.

Efter 6 års skriveri til de forskellige ministre for området, fik jeg tidligere velfærdminister Karen Jespersen, Venstre til at skærpe lovgivningen, så embedsmænd ikke kunne misfortolke lovgivningen til egen fordel.

Et eneste ord blev udskiftet i loven "kommunen" blev ændret til "kommunalbestyrelsen" der skulle vedtage og offentliggøre sociale sagsbehandlingsfrister inden for alle områder, hvor der falder en kommunal afgørelse, selv meget korte frister skal politikerne vedtage og offentliggøre.

Fordi, kommunale embedsmænd fortolkede, at "kommunen" var dem og derved var det sagsbehandleren der suverænt kunne fastsætte en given sags afslutning, når denne havde lyst og tid.

Hvilket aldrig havde været Folketingets formål med Retssikkerhedslovens intentioner. Men således er det politiske spil. Nu kan embedsmænd ikke misfortolke mere pga lovændringen.

Dokumentation:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Men Tilsynet ændrede med et adfærd og fremkom beviseligt med forkerte udtalelser over enkelte kommuner, som jeg havde klaget over. Se dokumentation.

Man går ikke ustraffet imod det offentlige.

April 2017 overgår Tilsynet med kommunerne, fra Statsforvaltningerne til Ankestyrelsen, som nu er begyndt at kræve afgørelser i en sag, før man kan påbegynde en klage over sociale sagsbehandlinger.

Nu begynder en ny devaluering at borgernes retssikkerhed.

Det er hvad denne tråd handler om.

Vi skal have fokus på Ankestyrelsens fremtidige Tilsyn med kommunernes overholdelse af dansk lovgivning. Hvem beslutter denne devaluering af borgernes retssikkerhed?

I dag kan vi konstaterer at kommunerne endnu ikke overholder den lovgivning som Folketinget har vedtaget i 1998, skærpet i 2009 som skulle give de svageste retssikkerhed og kende til sin sagsbehandlingstid, på forhånd, før man afsender en given ansøgning om hjælp inden for alle områder.

Fastsat af politikkerne, ikke sagsbehandleren!

Ankestyrelsens Tilsyn holder vi øje med!

Hilsen Peter

Gunvor, tak for de flotte ord.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat