Se enkelt indlæg
Gammel 08-05-2019, 20:35   #25
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Efter sigende får man en bedre behandling når man har et vidne med sig, det behøver ikke at være nogen som har forstand på lovgivningen, bare en ven eller veninde eller et familiemedlem eller noget.

Ud fra det du skriver så lyder det som om du har et psykisk problem, så ellers kunne du måske kontakte Sind og høre om de kan hjælpe dig som bisidder??

Ellers ved jeg ikke om du har hørt om Facebook gruppen Næstehjælpernes frivillige bisidderkorps?

Men uanset om du har nogen med eller ej, så er det en fordel at optage samtalen.
Det er ikke ulovligt, men kommunerne vil gerne have folk til at tro at det er ulovligt, og hvis du spørger får du med garanti et nej, hvorefter det ikke er tilladt at optage.

https://familieadvokaten.dk/breve-100/b100-301.html
Citat:
Må man optage en telefonsamtale eller et møde uden at meddele, at man gør det?

Er det tilladt at optage en telefonsamtale eller et møde uden at meddele at man gør det.

Hvis ja, hvad må man efterfølgende bruge optagelsen til?

Svar:

Ja, det er lovligt at optage en samtale, som man selv er part i, uden den anden bliver oplyst om det.

Samtalen må bruges til et lovligt formål, men det kan være en krænkelse af den andens parts privatliv at afspille samtalen for andre, medmindre der er et sagligt grundlag for det.

Med venlig hilsen
Erik Frodelund
JuraEksperten.dk
https://familieadvokaten.dk/breve-900/b900-100.html
Citat:
Er det strafbart at optage og afspille telefonsamtaler?

Jeg har netop hørt om en sag, hvor en mand angiveligt blev idømt ubetinget fængselsstraffor at have begået følgende "forbrydelse".

Han havde båndoptaget en telefonsamtale (som han selv deltog i). Derefter afspillede han denne båndoptagelse for personer, som oprindeligt ikke deltog i samtalen.

Jeg står helt uforstående overfor dette, da det var min opfattelse, at hverken optagelsen eller afspilningen af en samtale man selv har deltaget i er retsstridig.

Medmindre der i de seneste år er sket ændringer i Straffelovens kapitel om freds- og ærekrænkelser, er det i hvert fald ikke i henhold til disse bestemmelser manden kan være blevet dømt.

Men findes der andre bestemmelser, som kan føre til, at man ikke må afspille et sådant bånd ?

SVAR:

Man kan ikke straffes (efter straffelovens § 263 stk. 1 nr. 3) for at optage samtaler, fx møder eller via telefonen, som man selv deltager i. Heller ikke i de tilfælde, hvor den anden part (fx personen i den anden ende af røret) ingen anelse har om, at samtalen bliver optaget.

Men man risikerer ganske rigtigt at blive straffet, hvis man spiller båndet for personer, som intet har med samtalen at gøre. Nemlig i de tilfælde, hvor der bliver sagt ting, som "åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden", jfr. straffelovens § 264 d, som ordret lyder således:

§ 264 d. Med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlangesunddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

Du kan heller ikke straffes for at fotografere en prostitueret på et gadehjørne. Men du risikerer straf, hvis du offentliggør billedet i fx et ugeblad.

Med venlig hilsen
Erik Frodelund
Så nej, det er ikke ulovligt at optage og jeg mener faktisk engang at jeg læste om en ankesag hvor en optagelse blev brugt som bevismateriale, så de kan godt bruges til at bevise hvordan tingene er gået for sig, især i forbindelse med ulovligheder fra kommunens side.

Desuden omhandler samtalen jo dine personlige forhold og ikke sagsbehandlerens.

Personligt ville jeg dog putte lidt med optagelsen og først offentliggøre den når/hvis det blev nødvendigt.

I din sag, hvis du havde haft en optagelse af det famøse møde, så ville jeg kun bruge optagelsen til at afskrive forløbet i notatet på nuværende tidspunkt og først hvis tingene eskalerede ville jeg benytte den.

Det er naturligvis altid ok at du lægger dine formuleringer frem for at få input.

Jeg synes ikke at du skal give sagsbehandleren information om at du er i gang med at lave dit eget notat, det finder vedkommende jo nok ud af når det lander.

Når du laver dine notater, så vær obs. på kun at kommentere de ting der er vigtige, altså dem der i fremtiden kan få betydning for din sag, så lad bagatellerne fare og kig kun på de store linjer, ellers kan det blive for omfangsrigt og virke for pedantisk.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat