Se enkelt indlæg
Gammel 13-06-2017, 10:58   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Borgerrådgiveren: Lyt til borgerne og lære af fejlene

Sådan lyder overskriften i Søndagsavisens weekendudg. fra Østerbro d. 8. juni 2017 side 2. Hvilket burde være en selvfølge. Det er jo svært at rette op på fejl, hvis man ikke lytter uanset hvem man er el. hvilken arbejdsfunktion man har.

Mere interessant er brødteksten,som uddyber med:

Citat:
Borgerrådgiveren opfordrer politikere og sagsbehandlere til at turde se på sig selv med borgernes øjne.
http://www.e-pages.dk/lokalavisenosterbro/65/

Dette perspektiv går efter min mening et nøk videre, men kræver mere end bare en opfordring fra Borgerrådgiverens side. Måske var det på tide, at forvaltningerne havde nogle brugerråd, hvor de i dialog med borgerne kom tættere på netop dette.

Overordnet mener Borgerrådgiver Busse, at kommunen har fokus på borgernes retssikkerhed og god borgerbetjening. Men finder alligevel lokale svaghedstegn og generelt bekymrende tegn på kvalitetstab.

En del af problemet er iflg. Busse, at kommunen ikke i alle tilfælde lærer af deres fejl. Og mener at man kan bruge fortidens fejl og misforståelser til at forhindre fremtidens skuffelser og ressourcespild, der følger med.

Formanden for borgerrådgiverudvalget Susan Hedlund forsikre os i samme artikel, at borgerrådgiveren ikke taler for døve øre. Og påstår samtidig, at genopretning af kvaliteten i sagsbehandlingen sker i langt de fleste tilfælde.

Jeg har i år endnu ikke haft overskud til at læse Borgerrådgiverens beretning for 2016, så jeg skal lade det stå hen til andre om, hvorvidt denne indeholder konkrete forslag (som der nævnes i artiklen) til at genoprette fejl og misforståelser. Ligesom jeg er uvis om det er nogle af de tidl. års tilbagevendende punkter, hvor man som borger sidder og tænker: hvor mange gange skal det påpeges før der gøres noget?

Men ved hurtigt skimning af kap. 2.6, side 48, hvor Busse laver status over de sidste års udvikling vedr. mål og målsætninger, hvilket ikke er opløftende læsning, og heller ikke Busse virker på det overordnet plan (MÅL OG MÅLSÆTNINGER OG BEDRE SAGSBEHANDLING –LEDELSESINFORMATION OG MÅLTAL) tilfreds.

Borgerrådgiveren blev etableret i 2004, dvs. for 12 år siden. Aner man en vis metaltræthed?, spørger jeg retorisk.

Rådet fra Busse omkr. at
Citat:
.. opfordrer politikere og sagsbehandlere til at turde se på sig selv med borgernes øjne.
virker ikke til at trænge igennem, når Susan Hedlund udtaler til Søndagsavisen, at genopretning af sagsbehandlingen sker i langt de fleste tilfælde.

Og hvorfor mener jeg ikke det:

Når forvaltninger el. andre statslige el. kommunele institutioner stadig svarer på kritik med påpege, det der går godt, så kommer man efter min mening ikke spadestikket dybt nok til egentligt, at tage fat på de problemer, der stadig er.

Tænk bare, hvis samme tendens gjorde sig gældende i købeloven omkr. garanti for varer man køber:

Du har købt en cykel, men gearene virker ikke. Du går til forhandleren for at klage over produktet, og denne svarer dig: Jamen, cyklen har jo pæn pæn farve og dækken er fulde af luft. Fejlene på gearene arbejder vi på, at rette op på. Gå hjem og afvent at vi løser problemet på næste model.

Er udmærket klar over man ikke umiddelbart kan lave denne sammenligning, men når overordnede målsætninger stadig halter efter 6 år, så mangler der enten ledelsesmæssig vilje til at følge dem el. også er forslagene til, at rette op på de problemer der er mangelfulde.

Som jeg læser dette afsnit i beretningen gør begge 2 sig gældende, hvorfor jeg tænker: hvornår er der egentlig politisk vilje til at overholde de målsætninger man i Borgerrådgiverudvalget sætter for kommunen og hvornår kommer Busse egentlig i hus med hans løsningsforslag?

Derfor igen alle læsere herinde fra kbh., husk Busses beretning til kommunevalget, og gør din stemme gældende i Kbh. kommune.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat