Se enkelt indlæg
Gammel 19-03-2008, 18:03   #156
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Søborg d. 18.03.2008

Lægeforeningen
Domus Medica
Tronhjemsgade 9
2100 København Ø


Att. Per Fraulund Sørensen - Funktion i ”Lægeansvarsudvalget og Lægeetisk Nævn”.

Svar på brev af 7. marts 2008.

Det jeg mener med, at Lægeforeningen har et forklaringsproblem er, at de i december 1998, da de underskrev Fælleserklæringen, allerede vidste, at der var lavet et ulovligt skel op gennem lægeligt arbejde, således at lægekonsulenter åbenbart ikke skulle stå til ansvar i forhold til lægelov, lægeløfte og lægernes etiske regler.

Derfor synes jeg, at foreningen udviser en besynderlig adfærd ved at tage en stor bid af lægeligt arbejde og lægge det ind under de sociale myndigheder. Det betød jo, at speciallægernes store viden ikke mere måtte bruges når konsekvenserne af sygdomssymptomerne skulle bedømmes.

Når jeg tror, at Lægeforeningen regnede med, at lægekonsulenterne var ansvarsfrie, er det fordi det allerede i nyhedsbrevet fra februar 1998 på Patientklagenævnets hjemmeside var blevet skrevet, at lægeloven kun gjaldt for lægeligt arbejde, når der var tale om undersøgelse eller behandling.

Man kan undre sig over, at ingen i Lægeforeningen, Sundhedsstyrelsen eller Patientklagenævnet har kendt Lægeloven så godt, at bedrageriet i dette nyhedsbrev blev afsløret. Der er nemlig tale om en sammenstrikning af Lægelov med Lov om Patienters Retsstilling, og Lægeloven har altid og er stadig gyldig for alle læger og alt lægeligt arbejde.

Den nye autorisationslov nævner heller intet om, at visse læger er undtaget fra at skulle følge denne lov.

Hvorfor skal lægeligt arbejde være uden ansvar? Er det for at spare penge i den sociale sektor?

Kort om Lægeforeningen

Det er Lægeforeningens formål:

· ”at samle danske læger til varetagelse af lægestandens interesser”, og
· at være det organ gennem hvilket lægestanden gør sin indflydelse gældende på almindelige samfundsspørgsmål.

Spørgsmål til Lægeforeningen?

Er det Lægeforeningens formål, og er det i Lægeforeningens interesse, at læger der arbejder med bijob i den sociale sektor som lægekonsulenter eller ”administrative” læger hvor det er lægens eneste opgave, at oversætte indhentede journaloplysninger fra læger eller speciallæger, ikke skal stå til ansvar når de begår grove fejl ved, at ignorere og tilsidesætte faktuelt indhentede lægeoplysninger?

Er det Lægeforeningens formål, at være det organ der gør sin indflydelse gældende på almindelige samfundsspørgsmål ved, at give lægestanden bemyndigelse til, at se bort fra sit lægeansvar og sine lægeetiske regler i henhold til lægeløfte for, at tilgodese kommunernes uansvarlige, kriminelle, og ulovlige forsøg, på besparelser i det offentlige.

Ugeskr Læger 2008;170(12):1069
Lægeerklæringer og troværdighed

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2008_12_53689


Kopi til: Sundhedsminister Jacob Axel Nielsen, Sundhedsstyrelsen og Patientklagenævnet.

(Offentliggøres på www.Benny-G.dk - www.K10.dk o.a.)

Svar udbedes snarest.

Venlig hilsen

Benny Gerhard
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)

Sidst redigeret af Benny Gerhard; 19-03-2008 kl. 18:10.
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat