Se enkelt indlæg
Gammel 23-10-2011, 12:42   #23
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Omkring de regler der gælder når kommunerne bruger læger står der blandt andet følgende.

Citat:
Det påhviler pensionsmyndigheden nøje at beskrive formålet, når den indhenter lægelige oplysninger, så lægen kan indrette sin besvarelse i overensstemmelse hermed og medtage de oplysninger, der er relevante. Lægeerklæringer skal udfærdiges i overensstemmelse med lægelovens forskrifter. Her står der, at lægen omhyggeligt og neutralt skal beskrive sine lægelige iagttagelser om sygdomme eller forhold, som lægen har det fornødne lægelige kendskab til. Lægen kan i relevant omfang beskrive borgerens funktionsniveau i forhold til eventuelt foreliggende sygdomme herunder også beskrive sygdomsreaktioner ved forskellige arbejdsfunktioner.
Så allerede der kan du anfægte deres neutralitet ved at de bliver anbefalet af en af kommunens lægekonsulenter, som slet ikke må sætte navn på den læge som skal undersøge dig.
Og når det ses i lyset af Jens Bang egne problemer med at være neutral og omhyggelig, bør det være nok.!

Henrik Day's neutralitet kan yderligere anfægtes af dette indlæg http://www.k10.dk/showthread.php?t=9437

Og sammen med dette

Citat:
Hvis kommunen beslutter at indhente flere oplysninger om borgerens helbred, kan den - når det er praktisk muligt - give borgeren mulighed for at vælge mellem flere læger inden for samme speciale.
Mener jeg godt du kan fravælge de 3, dog skal det gøres rigtigt.

F.eks.
Da jeg er bekendt med både Jens Bang's og Henrik Day's manglende neutralitet, mener jeg ikke at de læger som er forslået af Jens Bang er neutrale. Dette stilles som krav i SKR nr 9118 af 21/03/200, hvor det fast slåes at de læger som kommunen forslår til indhentning af lægeerklæringer skal fremstå omhyggelige og neutrale.

Der står i samme skrivelse at borgeren skal have mulighed for at vælge mellem flere læger, som naturligvis skal være i overensstemmelse med kravet om neutralitet.
Og men udgangs punkt i overnævnte samt det faktum at en lægekonsulent ikke må navngive specifikke læger til udredning, på ingen måde er i overensstemmelse med SKR nr 9118 af 21/03/2003.

Derfor foreslår jeg følgende speciallæger XXXXX, XXXXX, XXXXX, med speciale i samme felt som de tidligere nævnte.
Ønsker man fra kommunes side ikke at give med denne lovbestemte mulighed, ønsker jeg det skriftligt dokumenteret hvorfor man fra kommunes side ikke ønsker at give mig denne mulighed.
Ved en sådan afgørelse, vil det bestyrke min mistanke om at de 3 navngivne læger ikke er neutrale. Hvorpå jeg derpå må tage mine forholdsregler inden for gældende lovgivning, heriblandt brug af en bisidder til undersøgelsen.

Med Venlig Hilsen

XXXXXXXXX

NB skrivelsen kan læses her. https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19809
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat