Se enkelt indlæg
Gammel 16-08-2017, 23:42   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Mukke

Man bør ALTID have været hos prak. læge inden statusattester indhentes. Hvorfor du straks bør få en tid. Og gerne om tidlig formiddag, hvor den prak. læge endnu ikke er for langt bag ud med tiden.

I betragtning af din anden tråd med oplysninger omkr. din lange sagsgang og din alder ville jeg fortælle om, hvordan du har det. Du skriver selv:

Citat:
kronisk stress, angst og begyndende depression
Jeg ville dog selv anvende flg. ord (hvis den prak. læge ikke tager dig helt alvorlig):

Jeg føler mig stresset pga. af ... (dvs. vær konkret i forhold til hvad der gør dig stresset, men put ikke for mange ord på).

Jeg har angst omkr. ... (igen konkrete situationer, men få og dem du vil have går igen i statusattesten).

I stedet for begyndende depression, så sig: at du føler dig i dårlig humør om morgenen, har svært ved ect., skal tage dig sammen til ..., kan næsten ikke tage dig sammen til ..., græder af mindre ting ect.

Derved overlader du til den prak. læge selv, at lave en konklusion, men giver væsentlige oplysninger til dette. Nogle læger har svært ved patienter, som har hoved nok til selv at regne diagnoserne ud. Trods patienter har egen livserfaring (nogle gange lang livserfaring) og stor viden.

Men pointen i alle lægesamtaler forud for en statusattest er: at bruge de nøgleord, som er centrale at få med i attesten og helst så kort og præcist, som muligt, da nogle læger ikke bruger meget tid på udfærdigelsen af disse, og en del for øvrigt også er træt af den store praksis fra forvaltningen med at indhente disse, hvor forvaltningerne ofte ikke tager dem alvorligt nok, ja, nogle gange ikke bruger dem.

Du skriver også, at du er god til at holde facaden i din anden tråd. Hvilket ikke er en god kvalifikation på dels jobcentre og hos læger. Så hvis du under samtalen er lige ved at græde, så græd, men sørg for at få sagt, hvad du er kommet for at sige. Forbered dig evt. hjemmefra via at skrive det ned. På den måde får du også tjekket ud om der er for mange ord.

Gør som journalister/politikere: tal i overskrifter.

Hvis den prak. læge er helt umulig, så bør du skifte læge. Jeg ved det er lettere sagt end gjort, da de gode som regel har lukket for tilgang. Og måske ikke så hensigtsmæssigt midt i en statusattest, hvis sagsbehandler allerede har sendt den afsted.

Mange hilsner

Gunvor

Glemte at skrive ang. din overskrift: hvis du ikke kan komme i kontakt med din læge, er han vel på ferie. Hvis han ikke er på ferie, så mød op hos lægen uden tid for at få en tid. Hvis sekr. så få en via denne.
Ligeledes er der mulighed for at ringe i morgentidsrummet og tale med læge og der bede om en tid inden han skal udfylde papirer dvs. 14 dg.
Hvis ingen af disse muligheder kan lade sig gøre er lægen på kanten af lovgivningen!
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat