Se enkelt indlæg
Gammel 12-12-2008, 10:10   #4
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Razmo, jeg sidder i samme fortvivlede situation, som du gør, med næsten samme diagnoser, og du rammer virkeligt plet med dit indlæg.
I lidt over ét år, har jeg nu haft en pensionssag kørende. Min (tidligere) sagsbehandler kunne tydeligt se, at det var formålsløst at arbejdsprøve mig, så hun indstillede mig til ftp UDEN arbejdsprøvning jf §18. Mine papirer siger, som hos dig, at arbejdsprøvning vil forværre min tilstand og kommunens lægekonsulent skriver endda, at hun direkte fraråder det. Dette fremgår ydleligt af min ressourceprofil. Da sagen kom for pensionsudvalget, fik jeg afslag med begrundelsen "ikke arbejdsprøvet" og, at det derfor ikke kunne dokumenteres, at min arbejdsevne var varigt nedsat, og at jeg ikke var omfattet af den gruppe mennesker, for hvem arbejdsprøvning var "åbenbart formålsløst". Jeg ankede afslaget, men beskæftigelsesnævnet stadfæstede kommunens afgørelse med nøjagtig samme begrundelse. Hverken kommune eller beskæftigelsesankenævn har tillagt mine lægepapirer og udtalelserne om risikoen ved arbejdsprøvning nogen som helst værdi overhovedet. Nåh, jo, de skriver, at de godt kan se, at jeg ikke kan arbejdsprøves lige nu, men så må en afklaring bare vente, indtil jeg får det bedre... Nu er afslaget så anket til Ankestyrelsen, og jeg venter på brev derfra...

Ligesom dig, har jeg meget svært ved at se, hvad "godt", der skulle komme ud af en arbejdsprøvning. Jeg var til en samtale med en jobkonsulent mhp arbejdsprøvning for halvandet år siden. Han sagde direkte nej til at ville sende mig ud i noget, for han mente, jeg var for syg, og han ville ikke være med til at sende mig ud i et forprogrammeret nederlag. Jeg er stemplet "ikke behandelbar", men at man vil forsøge med behandling igen (jeg bliver dog ALDRIG så rask igen, at jeg kan blive selvforsørgende, men det kunne forbedre min livskvalitet lidt i det daglige) hvis og såfremt, der kommer ro på hele min situation. Og dérmed bliver jeg fanget i en ond cirkel, en "skyttegravskrig", hvor der ikke kan findes en løsning: Uden behandling, ingen mulighed for arbejdsprøvning, uden arbejdsprøvning, ingen mulighed for afklaring af mit fremtidige forsørgelsesgrundlag... Og, ja, hvad så? Står den så også på bistand til mig, til jeg bliver 65???

Jeg har forsøgt, at holde mig informeret omkring, hvordan reglerne er og bliver forvaltet fx gennem Ankestyrelsens afgørelser og praksisundersøgelser. Som jeg forstår det, er skruen blevet strammet gevaldigt på det senest. Det bliver igen og igen og igen henstillet til kommunerene, at de SKAL sørge for, at dokumentationsgrundlaget er i orden, når og hvis pension tilkendes. Og her er der specielt arbejdsprøvningen, der er fokus på. De ser arbejdsprøvning som den eneste rigtige parameter for at afgøre, om arbejdsevnen vitterligt ER varigt nedsat, og dermed, om pension kan komme på tale... Og her kunne vi så fortsætte med en diskusion af, hvilken arbejdsprøvning ville være relevant for "sådan nogen som os". Jeg kan se frem til værkstedsafprøvning, hvilket jeg har svært ved at se logikken i, ikke mindst fordi mine skånebehov slet ikke kan overholdes der, ej heller er arbejdsprøvningen individuelt tilrettelangt, som Ankestyrelsen så tit har indskærpet, at den skal være, og det har heller intet at gøre med hverken min uddannelse eller mine (få tilbageværende) interesser. Men lad det nu ligge...

Til slut lige en denne:
Citat:
nægter jeg arb. prøvning,vil hun kun søge via §17,
Nej, såvidt jeg har forstået, kan en sagsbehandler ikke indstille én til pension jf §17. Den er en § man selv skal søge efter, og kommunen skal vejlede dig om forskellen ved at søge efter §17 og mulige konsekvenser heraf... Så dén går ikke bare sådan...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat