Se enkelt indlæg
Gammel 28-06-2020, 11:20   #36
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En lille elektrode ændrede smerteramte Majkens liv

En lille elektrode ændrede smerteramte Majkens liv: Nu skal den gøre det samme for parkinsonspatienter
Elektroden stimulerer nervebanerne og ser ud til både at påvirke smerter og gang.


https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...skal-den-goere

En lillebitte elektrode har allerede gjort en verden til forskel for patienter med en lang række forskellige lidelser. Og nu skal den også være med til at forbedre livet for parkinsonspatienter.

Det er i hvert fald håbet blandt en gruppe læger og forskere på Aarhus Universitetshospital.

Med elektroder i rygmarven håber de at kunne gøre det lettere for parkinsonspatienter at gå. Det fortæller professor og overlæge på afdelingen for hjerne- og rygkirurgi Jens Christian Sørensen.

- Mange har problemer med at rejse sig op og komme i gang med at gå. De tøffer afsted med fødderne og skal tit læne sig forover, så det er lige før, de falder, før benene følger med. Det håber vi at kunne hjælpe dem med, siger han.
Metoden går ud på at lave et lille snit i lænden på patienten og indoperere en elektrode, der sender strøm gennem rygmarven og påvirker nerverne, på samme måde som en pacemaker påvirker hjertet og afhjælper hjerterytmeforstyrrelser.

Elektroden stimulerer nervebanerne og ser ud til både at påvirke smerter og gang, forklarer Jens Christian Sørensen. (© Dr Østjylland)

Indtil nu har lægerne i Aarhus brugt metoden til at afhjælpe patienter, som eksempelvis har store smerter på grund af nerveskader, slidgigt, Hortons hovedpine eller i kølvandet på diskusprolapser.

- Vi stimulerer på de nervebaner, hvor smerterne forløber - på vores berøringssans, stillingssans og så videre. Og hvorfor er det så lige, det virker på gangbesvær? Det kan måske have noget at gøre med, at vi også påvirker stillingssansen, siger Jens Christian Sørensen.

Faktisk var det ved et tilfælde, at man fandt ud af, at den samme metode måske kunne hjælpe på andet end smerter.
- Der var nogle smertepatienter, der fik sådan en elektrode indopereret, som også havde Parkinsons sygdom, og pludselig begyndte de at gå bedre, fortæller Jens Christian Sørensen.

Overlægen er fuld af forhåbning, for på smertepatienterne hjælper elektroden på op mod 80 procent af de patienter, der allerede har afprøvet elektroden, og på nogle patientgrupper er det endnu flere.

Elektroden har givet Majken en helt anden hverdag

En af dem, der har haft stor gavn af den lille elektrode, er Majken Svarre på 39 år fra Odder, som har været hårdt ramt af rygproblemer næsten hele livet.
Som 16-årig blev hun første gang opereret for en diskusprolaps. Det er sket flere gange siden, indtil lægerne meddelte hende, at de ikke kunne operere mere.
Efterfølgende blev hun henvist til en smerteklinik, hvor hun fik stærk smertestillende medicin for at holde smerterne ud.

- Jeg havde mindre børn dengang, men faktisk havde jeg så ondt, at jeg ikke havde overskud til at være noget for hverken dem eller min mand. Og bare sådan noget som at have børnene siddende oppe hos mig gjorde ondt, siger hun.
Da alle andre muligheder var afprøvet, og Majken Svarre troede, alt håb var ude, fik hun tilbud om at få indopereret en elektrode i ryggen.

- Man tror jo næsten ikke, det er muligt, men jeg tænkte, det var et forsøg værd, for jeg følte ikke, jeg havde noget at miste, siger Majken Svarre.
Patienterne er vågne på operationsbordet, når elektroden lægges ind og er med til at guide lægerne til præcis, hvor den skal placeres.

Og allerede på operationsbordet opdagede Majken Svarre, at der skete en forskel.
- Lige så snart de tændte for elektroden, kunne jeg mærke sådan en summende fornemmelse. Det var så fedt, for jeg kunne jo mærke med det samme, at det havde en effekt, siger hun.

Overlæge: Det er en behandling med fortrydelsesret

Det er nu syv år siden, at Majken Svarre fik elektroden i ryggen.
For hende har den været altafgørende og har betydet, at hun i dag har lagt den stærke smertestillende medicin på hylden og har fået en helt anden hverdag.
- Den gør, at jeg kan holde ud at lave mange flere ting og kan fungere på mit arbejde og med venner og familie. Det er helt ubeskriveligt, hvor meget det betyder, siger hun.

Overlæge Jens Christian Sørensen glæder sig til at afprøve metoden målrettet på parkinsonspatienter, for som det er nu, er der ikke meget, der kan hjælpe på gangbesværet, fortæller han.

Og så understreger han, at indgrebet er meget lille og så godt som risikofrit.
- Jeg plejer at sige til mine patienter, at det er en behandling med fortrydelsesret, for allerede på operationsdagen kan vi se, om den virker eller ej, og ellers tager vi den ud igen, siger han.

De første parkinsonspatienter kommer til at afprøve metoden i starten af næste år.

Hilsen Peter

Bilag

En lille video, som ikke har med denne artikel at gøre, men viser at patienter af enhver afskygning, aldrig skal sætte sig hen i selvmedlidenheds hjørne og give op.

Knud, Parkinson og ryg-patient i svær grad

https://ofeldt.dk/andre-patienters-oplevelser/#knud
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat