Se enkelt indlæg
Gammel 16-09-2016, 00:22   #1
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
§17 pensionsloven.

Hej

Jeg er fætter til en kronisk syg, og er ved at undersøge hvordan jeg kan hjælpe ham. Jeg søger derfor input og hjælp herinde på K10.

Min fætter er 39 år ( 40 i maj 2017) har diagnosen paranoid skizofreni og har tilmed fået en svær depression oveni.

Med årene er det blevet mere tydeligt for familien, og nok omverdenen, at han er psykisk syg, da psykoserne som han oplever, kommer tydeligt til udtryk, i form af hans udtryk mundtlig og fysiske fremtoning.

Hans sag er startet for mange år siden, hvor han flere gange har været indlagt, og til undersøgelser for fysiske symptomer ( hjerteafdeling, lungeklinik osv), men der var intet at komme efter.

Det blev konkluderet at det nok var psykiske problemer og han blev sendt til psykolog og senere psykiatrien ( klinik for selvmordsramte 2012). I psykiatrien blev diagnosen depression fastslået, og efter en tid, blev han sendt videre til udredning for skizofreni.
Ved udredningen fastslog psykiateren at det var og er paranoid skizofreni.

Sideløbende med behandling i psykiatrien, er min fætter røget fra dagpenge til sygedagpenge, til kontanthjælp. Han har nu været på kontanthjælp i 3 1/2 år.

Min fætter har været "fredet" i alt sin tid på kontanthjælp, og har skiftet sagsbehandler en del gange. Hver gang han bliver indkaldt til samtale, virker det som status Q, også går der 3 måneder igen til næste gang, hvor der intet er sket, og hvor sagsbehandleren lige skal høre, hvad han er for en fisk ???? Så kan han gentage sin livshistorie eller bare lukke ned.

Min fætter har nu skiftet sagsbehandler igen, og er kommet i et såkaldt afklaringsteam. Jeg kørte ham ( som andre gange) til mødet, og fandt igen ud af at sagsbehandleren var uforberedt, og intet viste om min fætter og hans forløb. Hun har været nytilkoblet siden maj 2016 ....?

Kontaktpersonen i psykiatrien og den nye sagsbehandler, opfordrer min fætter til at kontakte kraftcenteret oprettet af kommunen ( masser at tilbud til psykisk syge, men igen også målsætninger og skemalægning.), der også vil vurdere ham, og skabe et forløb, der viser hvilke ressourcer der er gemt i min fætter.
Men min fætter kan ikke overskue flere skemaer, eller personer ( og er i perioder meget ustabil, og kan ikke følge systemet). Tilmed er jeg bange for at den nye sagsbehandler også trækker i langdrag, da hun i det sidste halve år, ikke har gjort noget, eller sat sig ind i min fætters sag.

Jeg vil nødig se min fætter fanget på kontanthjælp resten af livet, fordi sagsbehandlere og systemet virker så langsomt.

Er min fætters sag for svag til at søge førtidspension på foreliggende grundlag, i følge jeres erfaringer?

opsummering:

Udtalelser fra 3 uafhængige læger om psykiske problemer 3 psykiatere der konstaterer depression, og paranoid skizofreni.

Special lægeerklæring fra feb. 2016 der fastslår diagnosen paranoid skizofreni, og mener at min fætter maximalt vil kunne arbejde i et støttet projekt, og der vil der endda være chance for tilbagefald. De ord støtter den nuværende tilknyttede psykiater i psykiatrien hvor han tilknyttet ( plus kontaktperson) .

Speciallægen sagde at han vil anbefale førtidspension, men har desværre ikke skrevet det med de ord i sin erklæring.

Sidste sagsbehandler sagde ordret, at han kommer ikke til at arbejde.

Der må også være en grund til min fætter ikke har været sendt ud i arbejdsprøvninger i mange år? Der må da også være grænser for hvor mange udtalelser beviser kommunen har brug for ?

Håber i kan hjælpe.... på forhånd tak og undskyld for den lange tekst, men måske en smule nemmere at sætte sig ind i så.

Hilsen

Lille hjælper
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat