Se enkelt indlæg
Gammel 29-11-2023, 22:48   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Venstre, SF og Socialdemokratiet, opsøg gerne ny viden på området – det betaler sig –

https://www.facebook.com/photo/?fbid...06625326298216

Helle Kirkegaard Bachmann

“… børn i specialklasser og specialskoler klarer sig dårligere end børn i folkeskolen. Der er jo tungtvejende grunde til at børn i dag går i specialskole. Der er ingen nem vej dertil. Vi taler altså om børn med tunge handicaps og altid med store kognitive handicaps. Havde de været placeret i folkeskolen havde vi set et helt andet resultat i den evidens der refereres til.”

At forsøge at bilde folk ind, at disse børn ville klare sig bedre i folkeskolen, vil jo være det samme som at sige en fisk ville klare sig bedre på landjord end i havet.

Tusind tak til Vinnie for at skære logik ud i pap med ti-tommer søm


https://syddjurs.lokalavisen.dk/deba...FoEwHjyRpWWPoA

Af VINNI KJÆRGAARD JØRGENSEN, KIRKESTRÆDE 8, SØBY, 8543 HORNSLET:


29/11/2023
S, SF og V's usaglige sammenligning af handicappede børn i folkeskolen med fisk på land

»Dette læserbrev er et svar på SF, Socialdemokratiet og Venstres bud på inklusion.

Når jeg læser deres læserbrev og reference til evidens, så må jeg bare sige, at den evidens der refereres til, er at børn i specialklasser og specialskoler klarer sig dårligere end børn i folkeskolen. Der er jo tungtvejende grunde til at børn i dag går i specialskole. Der er ingen nem vej dertil. Vi taler altså om børn med tunge handicaps og altid med store kognitive handicaps. Havde de været placeret i folkeskolen havde vi set et helt andet resultat i den evidens der refereres til.

At forsøge at bilde folk ind, at disse børn ville klare sig bedre i folkeskolen, vil jo være det samme som at sige en fisk ville klare sig bedre på landjord end i havet. De fleste af os kender nok den tegning med et træ og en masse forskellige dyr.

Og en norm der siger, at jo bedre dyret klarer sig i disciplinen træklatring, jo højere intelligens har dyret. Hermed er aben det klogeste dyr og fisken det dummeste. Tror vi er mange der er enige om den konsensus, at en sådan form for evidens er stiftet på falske betingelser.

Efter at have studeret inklusion, folkeskolen og specialområdet gennem mere end et årti er det i dag min påstand, at så godt som alle forældre til de børn vi her har i fokus, er fløjtende ligeglade med hvor godt deres børn klarer sig i henholdsvis folkeskolen eller specialskolen.

Forældrenes fokus ligger i højere grad på om deres børn overlever skolen med deres trivsel intakt. Lykkes vi i Syddjurs med det?

Her kunne jeg ønske mig mere fokus fra de ovennævnte partier.

For ovennævnte partier betyder økonomi stadig langt mere end børns trivsel. Det ser vi igen i det læserbrev de har skrevet. Det er trist de endnu ikke har forstået, at et barn i mistrivsel går ind i voksenlivet med en tung rygsæk i bagagen, som vil koste samfundet meget mere end at have givet dem en barndom i trivsel.

Økonomi går igen, når vi taler om den fejlslagne inklusion ikke bare i Syddjurs men på landsplan. Jeg går ind for evidens og jeg vil herfor tillade mig at refererer til to forskningsrapporter.

https://www.ucsyd.dk/forskning/tvaer...igt-samarbejde

https://www.eva.dk/sites/eva/files/2...rbejde_web.pdf

Disse forskningsrapporter konkluderer begge, at det er vigtigt at der er afsat tid og økonomi til forberedelsestid til lærere og pædagoger til planlægning, opfølgning og evaluering af undervisningen. Underforstået at begge parter deltager samtidigt i såvel undervisningen som møder og forberedelse.

Forskere konkluderer på EVA undersøgelsen, at i praksis så er pædagogernes opgaver ifølge undersøgelsen at håndtere konflikter og uro samt hjælpe elever der har det svært fagligt og socialt i klassen. Dette med det formål at læreren kan få fred til at undervise. Pædagogens hjælp går ofte ud på at fjerne de urolige elever fra klassen. Der er ikke afsat tilstrækkelig tid til forberedelse.

At fjerne elever fra undervisning er jo ikke inklusion.

Disse undersøgelser viser imidlertid, at en meget større grad af eleverne ville kunne trives såfremt en pædagog deltager i undervisningen og er med til at planlægge undervisningen for disse elever. Så vil en højere grad af inklusion kunne lykkes.

Men det kræver en stor økonomisk investering. Og ikke et dogme med at folkeskolen skal betale regningen for at alle elever får et godt skoleliv.

Så kære Venstre, SF og Socialdemokratiet, opsøg gerne ny viden på området – det betaler sig – også på den lange bane.«


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat