Se enkelt indlæg
Gammel 08-09-2018, 20:24   #32
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Jeg har nu været hos Neurolog og Neopsykolog, og de er kommet frem til det samme, at skaderne i min hjerne, som den ene scanning i Århus viste (sidste scanning i Århus, var udelukket for at undersøge for Alzheimers), skyldes langvarende ubehandlet depression. Jeg er rigtig glad for at jeg ikke har en begyndende demens sygdom, det var jeg meget bange for med de problemer, jeg har med at fungere.

Jeg har herunder skrevet (kopieret), uddrag af det som Neopsykologen kom frem til. Jeg skal snart henvende mig til min nye læge, og håbe på at de vil gøre som Neopsykologen beder dem om, henvisning til psykiatrisk udredning og behandling.

Og så skal jeg jo også i kontakt med kommunen, det er ikke noget jeg ser frem til, jeg kan ikke klare at komme på kontanthjælp igen, derfor vil jeg søge om at komme i et ressourceforløb, tror i det er den rigtige beslutning, eller skal jeg henvende mig til kommunen, for at komme i samtale med dem, og høre hvad de kan hjælpe mig med? Evt, få en bisidder med, en privat socialrådgiver? Jeg ved ikke hvad der er det rigtig at gøre.

”Man mistænker begyndende neurodegenerativ lidelse, hvilket hun udredes for i neurologisk regi. Efter længere udredningsforløb kan dette afkræftes i august 2018, hvor man rejser mistanke om mulig psykisk årsag til patientens problematik.

Aktuelle samtale og screening for depressive symptomer bekræfter dette.
Det er velkendt, at langvarige depressive tilstande kan resultere i store kognitive udfordringer. Man må således se hendes aktuelle funktionsniveau som relateret til psykisk belastningsgrad. Ydermere har patienten i maj måned været vidne til dramatisk tab af ægtefælle, hvor der ses såvel sorgreaktion som tegn på egentlig traume.

Der udføres ikke kognitiv testning af patienten. Der er aktuelt ikke mistanke om neurologisk lidelse, men snarere langvarig psykisk belastning. Denne har ikke være sufficient behandlet over de sidste år, og situationen er yderligere forværret efter traumatisk tab af ægtefælle for 3-4 mdr. siden.

En kognitiv testning på nuværende tidspunkt ville således ikke kunne bidrage væsentligt til at belyse patientens grundlæggende problematik, idet man alene ud fra beskrivelserne kan fastslå at der aktuelt er nedsat kognitiv formåen. Dette er en helt kendt følge efter langvarig psykisk belastning, og man får mistanke om, at hun allerede tilbage i 2010 udviklede grundlæggende depressiv tilstand, som over årene ikke har været sufficient behandlet.

Plan:
Det er relevant, at hun via ny praktiserende læge henvises til psykiatrisk udredning og behandling.

Patienten er på nuværende tidspunkt meget langt fra at kunne indgå i erhvervsrettet indsats, men i forhold til at opretholde og forbedre nuværende funktionsniveau er det helt centralt, at hun støttes i dagligdagen, og at hun hjælpes i gang med aktiviteter udenfor hjemmet med trivselssigte.”


Tror at Neopsykologens vurdering vil kunne hjælp mig, i forhold til kommunen?

Tak for hjælpen.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat