Se enkelt indlæg
Gammel 15-06-2017, 15:05   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Først og fremmest: husk at man uddanner folk (jurister) til at forstå lovene og den slags.
Det sprog de er skrevet i, kan ofte være meget kringlet og svært at forstå.
Jeg har selv brugt siden omkring sidst i 2013, på at terpe reglerne, og med støtte fra folk der arbejder med det, og er uddannet i det.
Så det er helt forståeligt at det er svært at læse/forstå de love!

Vi tager det stille og roligt, en ting af gangen

Formue og ledighedsydelse:
Det er helt rigtigt, at formue IKKE har betydning når du er på ledighedsydelse, så det har du forstået helt rigtigt
Der er lidt diskussion om hvorvidt formue kan have betydning for §34, og det ved jeg at der er forskellige syn på. Jeg har endnu ikke fundet et konkret svar fra ankestyrelsen, så jeg kan kun give mit bud på det, ud fra min fortolkning.

Hvorvidt du tidligere har været berettiget til §34:
Det er meget svært for mig at sige.
Der er nemlig flere faktorer der spiller ind. Kommunen burde dog have oplyst om §34, og lavet en beregning på det. Hvis det viser sig at man rent faktisk er berettiget, og kommunen ikke har vejledt, kan man få med tilbagevirkende kraft, tilbage til den dato man var berettiget. Dog maks 3 år tilbage.

Hvorvidt du er berettiget til §34 nu:
Her skal jeg bruge nogen oplysninger:
Først og fremmest om du er forsørger eller ej. Det har nemlig betydning for grænsebeløbet. (den del af dine samlede boligudgifter, du ikke kan få hjælp til).

Hvis man er forsørger, så kan ens ydelse (sygedagpenge, dagpenge, revalideringsydelse osv) efter skat + §34, ikke overstige 90% af ens tidligere indtægt efter skat. Tidligere indtægt vil normalt være den lønindtægt man havde før man blev syg/arbejdsløs.
Så her har det også stor betydning om du er forsørger.

Når §34 så skal beregnes, tager man dine samlede boligudgifter, dvs husleje + vand + varme + el, minus alm boligstøtte.
Hvis i bor to voksne i husstanden, er dine samlede boligudgifter halvdelen af husstandens samlede boligudgifter.

Det dine samlede boligudgifter overstiger grænsebeløbet, er det der kan søges §34 til.
§34 kan dog herefter begrænses, af f.eks. det med de 90%.

---

Sig til hvis der er noget jeg skal forklare på en anden måde, eller der er noget du vil have uddybet.
Jeg hjælper meget gerne med at finde dit grænsebeløb, og finde ud af hvor meget dine boligudgifter overstiger det grænsebeløb
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat