Se enkelt indlæg
Gammel 25-10-2014, 17:29   #15
Tom-B-45
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2014
Indlæg: 17
Styrke: 10
Tom-B-45 er ny på vejen
Hej Peter.

Undskyld det sene svar, men jeg har spekuleret/overvejet meget over de sidste udtalelser fra min SB.

Nu har jeg lært at følge spillereglerne, for jeg har skrevet en mail til min SB hvor jeg ønsker nogle svar på hendes udtalelser.

Derudover er jeg ved at følge dine råd om at kontakte:
-DUKH.
-Borgerrådgivningen.
-Tilsynet (endnu engang).
-Socialudvalgsformand Lone Glarbo.
-Handicaprådet.

Jeg er noget forvirret omkring det du skriver med hvilken kommune der skal revurdere en afgørelse, hvis borgeren er flyttet? Jeg flyttede jo til en anden kommune efter at min klage var blevet indsendt til Ankestyrelsen. Og nu er det jo ikke en revurdering af sagen da jeg ikke længere er i et skånejob, så der skal træffes en ny afgørelse ud fra et trivselsmæssigt grundlag.

Jeg er også noget forvirret over min SB udtalelser om at sagsbehandlingsfristen kun er vejledende, for hvis der er lang ventetid på svar fra læger eller lignende, så vil den ikke tælle med i opgørelsen af beslutningsfristen.

Favrskov kommunes skriver selv i deres vejledning omkring sagsbehandlingstider på det sociale område:
-Favrskov Kommune har som hovedregel en beslutningsfrist på 1 kalendermåned.
-For visse typer afgørelser er der fastsat en beslutningsfrist på tre måneder. Det skyldes, at der er tale om afgørelser, hvor sagsgangene er særligt tidskrævende, og/eller hvor der stilles særlige dokumentationskrav.
-Her kan du se en oversigt over de afgørelser, hvor der er en beslutningsfrist på tre måneder:
-§ 114 indstilling om støtte til anskaffelse af bil.
-Ved fastsættelse af fristerne har kommunen taget hensyn til, at der kan være ventetid på svar, når kommunen kontakter din læge, arbejdsgiver eller lignende. Hvis ventetiden er lang, vil den dog ikke tælle med i opgørelsen af beslutningsfristen.
-Hvis kommunen ikke kan træffe en afgørelse inden fristen, vil kommunen give dig skriftlig besked.
-Kommunen vil samtidigt oplyse om, hvornår du så kan forvente en afgørelse.


Hvordan skal man lige opfatte den?

-Min SB siger ordret til mig, at sager af denne type – Støtte til køb af bil – varer almindeligvis 6 måneder.
Favrskov kommune skriver i deres oplysning om sagsbehandlingstider på det sociale område:
-Der er 3 måneders beslutningsfrist på en § 114 indstilling om støtte til anskaffelse af bil.
-Min SB siger at denne frist kun er vejledende, da der er ventetid på at indhente sagsakter.
Favrskov kommunes skriver i deres oplysning om sagsbehandlingstider på det sociale område:
-For visse typer afgørelser er der fastsat en beslutningsfrist på tre måneder. Det skyldes, at der er tale om afgørelser, hvor sagsgangene er særligt tidskrævende, og/eller hvor der stilles særlige dokumentationskrav. Ved fastsættelse af fristerne har kommunen taget hensyn til, at der kan være ventetid på svar, når kommunen kontakter din læge, arbejdsgiver eller lignende. Hvis ventetiden er lang, vil den dog ikke tælle med i opgørelsen af beslutningsfristen.

Og så kommer den her lige igen:
-Hvis ventetiden er lang, vil den dog ikke tælle med i opgørelsen af beslutningsfristen.

Det står i bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 2.
-Loven indeholder regler for, hvordan kommunen (kommunalbestyrelsen) og statslige myndigheder på det sociale område (statsforvaltningen og Ankestyrelsen) skal behandle sager efter lovgivningen.
-Stk. 2. Der kan i anden lovgivning være fastsat regler, der fraviger denne lov.


Så er det her kommunalbestyrelsen kan tilsidesætte § 3. stk. 2. i deres sagsbehandlingsfrister?

Min SB er ikke enig med mig i hvornår min sagsbehandling er påbegyndt. Jeg mener at den er påbegyndt fra d. 26-05-2014 hvor jeg skriver til min SB første gang vedr. Ankestyrelsens afgørelse. Tillige beskrev jeg meget detaljeret min utilfredshed af Århus kommunes håndtering af sagen, og omkring min daværende/nuværende situation.

Hun mener at sagsbehandlingen først er påbegyndt d. 07-07-2014, hvor hun på hendes anmodning har modtaget min nye ansøgning.

Jeg har prøvet at undersøge hvornår en sagsbehandlingsfrist påbegynder, men der er ikke nogen klare anvisninger i loven på dette område? Jeg har dog fundet dette link fra DH. http://www.handicap.dk/dokumenter/pu...-udg/kapitel15

Fristen regnes normalt fra det tidspunkt, hvor forvaltningen er klar over - eller burde være klar over, at en borger har brug for hjælp. Fristen regnes dog senest fra forvaltningens modtagelse af din klare, skriftlige og daterede begæring.

Så hvad skal jeg lige forholde mig til her?

Har du virkelig skrevet til borgmester i Favrskov kommune Nils Borring? Godt gjort, så må vi se om der kommer noget positivt ud af det?

Hilsen

Tom.

Sidst redigeret af Tom-B-45; 25-10-2014 kl. 17:34.
Tom-B-45 er ikke logget ind   Besvar med citat