Se enkelt indlæg
Gammel 07-08-2013, 19:55   #3
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Lav aftaler, og vær aktiv i forløbet

Nu er der så nogen der har fortelt mig at jeg skal sørge for at få alt fjernet af værdi fra huset/grunden da banken til hver en tid kan få skiftet låsen ud på huset så jeg ikke længe kan komme ind i huset?.



Det har betydning hvilke type lån du har i banken. Er det et boliglån ( det er meget almindeligt)

Er det et prioriterings-lån. Prioriteringslånet kan du også have et realkredit udbyder.

Du skal finde ud af hvem der har 1., 2. osv. prioritet i huset.

Den længste elastik med hensyn til en "tvangsforetning", vil du sansynligvis have ved et realkreditinstitut. Der er en lang administrativ procedure, for en hvornår du bliver "sat på gaden" - altså ikke har adgang til ejendommen mere.

Jeg tror det du beskriver i dit indlæg, handler om misligholdelse af lån ved et pengeinstitut.

De kan meget hurtigt gøre krav hos dig. De vil bede dig betale din gæld, enten pr. aftale eller en 100% indfrielse. Når du så giver dem besked om at det kan/vil du ikke, så sender de dig til en "fogedforretning".

Her vil du blive indkaldt til et retsmøde(en stævning), der kommer bankens repræsentant, og din advokat (hvis du har en). Rettens repræsentant vil spørge dig om du har mulighed for at betale din gæld, og hvis du siger nej, vil du blive spurgt om du har noget af værdi.

Så vil der blive afsagt en dom, som enten kan være en aftale om afdragelse af gælden med et realistisk beløb i forhold til din økonomiske situation, - eller fogden kan med øjeblikkelig virkning, sende pantefogder hjem til dig for at udtage pant i dine værdier. Der er helt klare regler for hvad de kan tage pant i, men det kan være i dyrt design indbo, dyre smykker, ægte kunst osv.

Det er ligegyldigt om dine værdigenstande befinder sig i huset eller om de er i dit nye hjem. Du er under ed i fogedretten, så spil med åbnekort.

Bankerne har typisk en klausul vedr. misligholdelse af gæld, den kan du se i dine låne-papirer.

Du behøver ikke have en advokat med når du indkaldes til fogedretten, du kan fint komme selv og evt. tage en god ven med.

Tænk det godt igennem, man bliver ikke fri for en gæld ved at kaste håndklædet i ringen. Hvis huset går på tvang, og det ikke opnår en salgsværdi, som dækker restgælden, kommer du til at hæfte for tabet.

Lav aftaler som du selv tror på, eller kan du ende i en rigtig træls situation.

Håber det var en hjælp.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat